mandag 13. april 2009

Hjemmelaget rangle til babyen!

Dette er en søt, liten velkomstgave å lage til en nyankommet baby! På noen få kveldstimer har man en fin, myk og vaskbar rangle, som verken lager for sterk lyd eller slår barnet hardt i hodet! Den første ranglen laget jeg for nesten 30 år siden - til min nå voksne sønn - og det har blitt en del flere opp gjennom årene!

Man trenger: Bomullsgarn i ønsket farge, et tomt Kinderegg, 1-2 små dombjeller og litt fyllvatt. Bruk gjerne bomullsgarn i fine farger, så blir det er noe å feste blikket på for babyen også!
Gjør slik: Start med en ring 3-4 lm. Hekle 6 fm. i luftemaskeringen. I de påfølgende radene hekles 2 fm. i hver eller hver 2. m. Man hekler fra toppen og nedover, og utvider/feller innover etter behov. For at fyllvatt ikke skal komme frem igjennom åpninger i heklemaskene, er det lurt å sy noen sting på kryss og tvers til slutt. Fyllvatten legges på plass i toppen før man hekler seg innover/nedover! I toppen av ranglen kan man gjerne brodere forbokstaven og evt. fødselsåret til barnet.

Denne ranglen ble laget til Hermine da hun ble født for snart 3 år siden, og storesøster fikk både likt antrekk og rangle til sin dukkelise! Sølvskje fra deres oldemor, med inskripsjon av hennes navn og fødselsdato, får de også alle barnebarna når de blir født!
Dukkeantrekket er selvkomponert, og er laget ut fra oppskriften til lillesøsters antrekk fra Dalegarn, (baby hefte nr. 110, modell nr. 3), og sokkene er også egenkomponerte. I dukkeranglen brukte jeg ikke Kinderegg, men la kun vatt rundt 1 dombjell. De får du tak i en hobbybutikk. Lykke til!

7 kommentarer:

  1. Så nydelige rangler, en slik skal jeg lage til tantebarnet mitt:-)

    Camilla

    SvarSlett
  2. ÅÅÅ så søtt og nusselig.. Det er en dekkende beskrivelse. Søtt og nusselig (O: Du kan mye, du, Cathrine. Ha en fin uke dere alle (O:

    SvarSlett
  3. Så artig rangle! Jeg her dessverre ikke barnebarn ennå som jeg kan hekle til....

    SvarSlett
  4. så mye fint du lager...babysettet var nydelig og rangla morsom....kommer nok innom hit igjen å kikker

    SvarSlett
  5. For en søt rangle!
    Jeg er nettopp blitt bestemor, så kanskje jeg får prøve meg å lage en jeg og.
    Nå skal jeg se litt mere på den fine bloggen din.
    Klem Gry : )

    SvarSlett
  6. Så flott babyrangle, tenk at man kan hekle en selv. Den var super søt;)

    Ønsker deg en vakker helg;)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!