mandag 3. august 2009

Stoffvalg til gustavianske stoler

For en stund siden fikk jeg en henvendelse fra Beate, som hadde lest om min interesse for den gustavianske stilen, og som spurte meg til råds i forhold til stoffvalg! Det var hyggelig med et slikt spørsmål, og jeg var ikke uvillig til litt råd i den retning! Hun hadde kjøpt en brukt spisestue i gustaviansk stil på finn.no. Men ved nærmere ettersyn var stoffet på stolsetene slitt og flekkete, og burde skiftes. Spørsmålet var bare hvilket stoff hun skulle velge.


I mine innlegg om gustavianske møbler har jeg også skrevet om stoffvalg, og det klassiske er nok rutete blått og hvitt! Men, det er "lov" til å bruke noe annet også, det kommer bl.a. an på hvilke farger og hvilken stil man har ellers. Et klassisk møblement kan godt passe inn i et moderne miljø - bryte litt - og dermed skape et personlig preg - og et nytt stoltrekk kan være det som binder det hele sammen! Her er et lite utvalg:

Det er ingen sak å trekke om stolsetene selv, særlig ikke dersom setene er løse. Man trenger kun noen litt tykke og lange knappenåler til å feste stoffet med, og en stiftepistol. Her hos Hem Interiør finner du nederst på denne siden en billedserie om hvordan man setter på nytt stoff og evt. ny polstring. Hjørnene kan brettes på 2 måter - enten ved "konvoluttbrett" eller ved én eller flere små bretter på hver side av hjørnet. Pass på at mønsteret blir likt på alle stolene.

Det blå og hvitrutet stoffet jeg valgte på vår gustavianske spistestue, er faktisk kjøpt på IKEA! Kvaliteten synes jeg var veldig bra, litt grovt vevet, og de har det fremdeles på Ikea Furuset. Jeg synes både ruter og striper går fint til den gustavianske stilen, men er nok mest for ruter, helst i blått/rødt og hvitt. Bolsterstoffene nedenfor er også fra Ikea.


Stoff og Stil har en del rutetet stoffer, slik som det lyseblå og hvite ovenfor. Det er lurt å be om å få tilsendt en stoffprøve , så man får sjekket fargen og kvaliteten.
Fordelen med å velge er rimeligere stoff er at man kan skifte det når man går lei av fargen/mønsteret, og det er ikke den store krisen dersom lille Charlotte (eller tante Olga for den del...) søler sjokoladeis på setet, slik at man må skifte det!
Et godt råd til slutt: Kjøp rikelig med stoff, slik at du har til et ekstra stolsete eller to!


1 kommentar:

  1. Så vakre stoff og stoler!
    Vi trakk om våre spisestuestoler til jul. Det gikk veldig greit, stoffet var litt tynt, så vi tok det dobbelt.
    Ha ei fin uke!
    Klem Gry : )

    SvarSlett