mandag 30. november 2009

Jul og ny bunad!

I jula hører bunaden til, synes jeg, og her er et lite minne fra 2005! Vi feiret vår aller første jul i nytt hus, og lille Malin ventet spent på julenissen, med armen godt om mormors hals! Jeg har Gudbrandsdals festbunad, mens Malin har Vossebunaden jeg laget til henne i 2004! Se innlegget om det her!

Julen etter var jeg blitt bestemor til 3 søte små til, og her er den pene buketten samlet! De minste har bunader jeg har strikket!
Helt fra jeg så svigermor festkledd og fin i sin Sognebunad en jul for mange år siden, har jeg ønsket meg bunad! Men først for noen få år siden fikk jeg drømmen oppfylt, da jeg fikk bunaden min brodert på Lillehammer, hvor min mormor kom fra! Så det var stor stas!

Jeg har både giftet meg - og feiret rundt år i den, så den er allerede velbrukt! Her er de minste i aksjon under mitt "lille" jubileum i fjor sommer! Dagen ble feiret på en liten husmannsplass fra 1829, som er omgjort til festlokale og kafé!

Nå er jeg i gang med å lage festdrakt til det støreste barnebarnet, som har vokst ut av Vossebunaden sin. Den står lillesøster klar til å ta over! Og mens jeg tumle med ideer, stoffer, søm, bånd, kniplinger og detaljer, går tiden ubønnhørlig mot jul! Festdraktene på bildet er fra By-Torinn.

Ideer til festdrakten har jeg fått jeg ved å titte i bl.a. Magasinet Bunad, der disse søte små her hentet fra! Foto: Eva Brænd. Her finner man også mange bilder av forskjellige bunader og folkedrakter som kan inspirere. Ellers kan man besøke Norsk Flid, Bunad- og folkedraktrådet og se på bilder av bunader!

- Ski ingen hindring! Dette morsomme vinterbildet fra 1907 fant jeg i Norsk Folkemuseums fotodatabase!

5 kommentarer:

  1. Tror barnebarna må være kjempeglad for at akkurat "du" er deres bestemor.

    SvarSlett
  2. Ja bunad er nydelig, har har begge barna vossabunad. Det har jeg å =)

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  3. så kjempe flink du er,
    nydelige de er både bunader og barn..
    koselig med bunad til jul og andre fest dager,
    ha en fin dag vennen.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  4. Wow. Dette var mye fine bunadbilder.
    Med 13 barnebarn og det 14. på vei, er jeg glad jeg ikke startet et slikt prosjekt.
    Ha en super dag. Klem :)

    SvarSlett
  5. Hei Cathrine...og takk for koselige bunadsbilder av en gjeng herlige barn (O: En koselig blogg som en blir i godt humør av, på en helt vanlig forkjøletmenpåjobbtirsdag. Ha ei super førjulstid,, Kos...

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!