onsdag 19. mai 2010

Nasjonaldag med stil!

Det ble en heller kjølig fornøyelse å feire årets nasjonaldag her i sør, men ikke desto mindre stas var det å ta frem bunaden og bunadstilbehøret! Beundre alt sølvet som skinte og glitret, og ta på seg ullstakken med fargerike broderier! Det er absolutt prikken over i'n på selveste 17. mai, ja!
Og årets "bunads"-debutant var min bedre halvdel, bygårdsmannen, som hadde fått bunadslips som matchet fruens Gudbrandsdals festbunad! Han vakte berettiget oppmerksomhet på stedet, som den eneste mannen med årets slager: Bunadslips!
Mang en bunadskledd frue tittet, og tisket og visket med andre fruer, og min bedre halvdel likte i grunnen oppmerksomheten! Han var meget fornøyd med sitt vakre bunadslips fra SPTZBRGN, som er håndbrodert på ullstoff, og er en tro kopi av broderiene på min egen bunad! Du finner mer om bunadslipset her!
Jeg hadde et lite problem, ettersom jeg i det kalde været manglet jakke/trøye til min bunad, og det planlegger jeg å skaffe meg innen neste 17. mai! Kanskje syr jeg det selv. Men ullundertrøye og et matchende pashmina sjal, reddet meg i år ut av knipa!
Og etterpå var det hjem til fyr på peisen, holdt jeg på å si! Men det var ikke riktig så ille da, selv om varm rømmegrøt og spekemat ikke var å forakte, etter det lange oppholdet utendørs!
Her ser dere bilder fra et par år tilbake, da mai-været var strålende vakkert og varmt, og barnebarna gledet seg over lek og fest!
Jeg håper dere alle hadde en flott 17. mai, og at dagene frem over blir så varme her i sør, som metereologene har lovet oss!

15 kommentarer:

  1. ÅÅÅ så flott bunad du hadde !!
    Takk for koselig kommentar hos meg.
    Får noen herlige goe barnebarn du har da..

    SvarSlett
  2. Gratulerer med vel overstått 17 mai feiring ♥ Flotte bilder du viser, og bunad er bare nydelig!!! Skulle ønske jeg hadde en slik flott festantrekk… Syns slipset også var stilig, og så nydelig bilder av barna… Ønsker deg en fortsatt fin uke som kommer, klem fra Mette

    SvarSlett
  3. Så fine dere var!! Skjønner det var stas med et slikt flott slips!

    Her meldes det fint fram mot helg, men så blir det kaldt igjen..

    Vi får nyte de gode dagene vi får;) Klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Gratulerer med overstått feiring. Bunad er bare så flott - og din var jo ekstra vakker !

    SvarSlett
  5. Så flotte dere var : ) Lurer på om det finnes bunadsslips til Troms bunaden ; ) Spørs vel om jeg får min mann og kle det på seg da...Han er ikke glasd i de slipsene han : D
    Ha en flott onsdag!
    Klem Tove

    SvarSlett
  6. Jeg kom over bloggen din, og jeg må si at den bloggen du har imponerte meg virkelig:) Håper det går bra at jeg la meg til for å følge bloggen din, for jeg kommer til å fortsette å lese bloggen din framover:)

    Så fin bunad du hadde:) Ha en fortsatt fin onsdag:)

    SvarSlett
  7. Nydelig bunad, og ikke minst flott bunadsslips! Artig at mennene kan få noe spesielt til nasjonaldagen, uten å ha en bunad.
    Ullundertøy under bunaden er stort sett obligatorisk på 17. mai, og selve bunaden varmer også godt.

    SvarSlett
  8. Heisann..
    så flotte dere var:)
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  9. Flott bunad og såå stilig gubben ble med bunadsslips da. De var virkelig prikken over I`en.
    Klem

    SvarSlett
  10. Hei Cathrine..Jaaa, et riktig staselig par er dere! Bunaden din er veldig flott. Jeg liker bunad som festplagg, og er stolt av å ha ringeriksdrakten, iallefall på nasjonaldagen (O: Vi hadde en flott dag, med sol og grilling på terrassen. Dere får sikkert mange fine solfylte dager i sommer dere også (O: Ha en fin pinse, små og store. Kos kos fra Mai Liss (O:

    SvarSlett
  11. Så flotte dere var ...nydelig bunad og flott slips

    Ønsker deg en fin kveld

    Klem

    SvarSlett
  12. hei på deg.
    noe så fantastisk flotte dere var,nydelig med det slipset til,
    ikke rart folk tittet å hvisket,et flott par dere er.
    åå nydelige bilder av de vakre små.
    kaldt her å 17,men nå er det 21 å bare idyllen..
    ønsker deg en herlig kveld vennen.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  13. Bonjour Catherine, j`ai regarde ces cosumes, ces vetements avec une grande attention, ils me rappellent les vetements traditionnaux polonais de la region sud de la Pologne. Les gilets sont brodes, les jupes sont en fleurs de toutes les couleurs possibles, les chemises blanches sont aussi brodees. On fete quoi le 17 mai dans votre pays ? Je comprends qu`il faisait froid ? en Pologne, il pleut tout le temps depuis deux semaines et il fait 10 degres, c`est horrible. Je vous envoie mes sentiments amicaux et je vous souhaite beaucoup de soleil. ewa

    SvarSlett
  14. Det var jo kjempestilig med det bunadslipset!
    Og bunaden din er nydelig og!

    SvarSlett
  15. HEI!
    Jeg er litt sent ute!
    Herlig bilder fra nasjonaldagen!
    Du har så vakker bunad!
    klem

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!