onsdag 30. juni 2010

Redde det som reddes kan!

Det er tydeligvis ikke alltid noen god idé å teste ut forslag til hvordan-få-plantene-til-å-overleve-ferien, uten å være en smule kritisk til metoden. For ikke alle ideer er like gode, nei. Det fikk jeg erfare, da jeg testet et hett ukebladtips på min samling av struttende og blomstrende pelargoniar, og kom hjem til en meget pjuskete, slukøret forsamling.
For de hadde absolutt ikke likt balje-metoden min, og var veldig nær ved å ha endt sine dager på en viss komposthaug. Det vil si, de hadde altså ikke levd så veldig mye lenger her i landet. Metoden gikk ut på at man skulle legge avispapir i en balje, og sette plantene i den, fylle på med vann, og her skulle blomstene kunne "klare seg i ukesvis".
Med til tross for hyppige besøk og vanning under veis, slapp det nok inn for lite lys, og de grønne bladene gikk fra frodig grønt, til vissent gulbrunt, og de vakre blomstene og alle knoppene visnet én etter én. Det hjalp ikke at de sto lyst og fikk vann under veis. 3 uker med "balje-behandling" var drepen for de vakre pelargoniane mine! Uhuuu!!!
Men nå forsøker jeg altså å redde stumpene, og håper litt godt stell og mors nærvær vil bringe dem tilbake til fordums glans, da blomstringen ingen ende ville ta! Så får det heller ta litt tid, og så får det være straffen for min dumhet! Metoden anefales altså ikke!
I steden for kan baljer brukes til noe annet, slik som et lite bad i hagen! Og jeg får trøste meg med at jeg sikkert ikke er alene om å mislykkes med stell av plantene i ferien, og at jeg lært noe nytt og nyttig!
En god dag i hus og hage ønskes dere alle! I dag går turen til Hagen på Fredholm, og jeg gleder meg stort!

12 kommentarer:

  1. Så synd. Mine Dronning Ingrid planter har akkurat stått i kasser med aviser og vann i to uker og det gikk kjempefint. Kassene var like høye som pottene. Sto ute i delvis skygge.
    Håper du klarer å redde de vakre plantene dine.
    Ha en fin dag
    Klem Tove

    SvarSlett
  2. Plantene er en bekymring hver ferie. Jeg tar de med meg på hytta...hvor jeg har mange fra før, så der ser det nesten skummelt ut med alle plantene i ferien:D
    Har i år tenkt ut å bruke flaskemetoden: hull i kork og bunn, sett flaska nedi jorda med korka ned. Satser på den;)
    Ha en god dag og klem;)

    SvarSlett
  3. Ferie er utfordrende når man er glad i planter.
    Så utrolig mange stilige detaljer du har i hagen din. Sengegavlene, har ikke sett lignende- det var jo en knallidè. Og vasken, vel......har sendt bildet til min mann med et stort hint.
    Lykke til med plantene og god sommer videre.

    SvarSlett
  4. Så synd:/ Men nydelige bilder fra hagen din da, du har det virkelig lekkert:)

    Ha en fin sommerdag:)

    Klem Wenche

    SvarSlett
  5. Ikkje kjekkt å koma heim til ødlagte planter!men det ser nå ut som du har det veldigt fint hos deg,masse fine bilder ha ein fin dag!;-)

    SvarSlett
  6. Pelargonier skal jo tørke litt opp mellom vanningene, det er kanskje derfor de ikke likte balje-metoden? De har kanskje begynt å råtne? Håper du får redde plantene dine!

    Klem

    SvarSlett
  7. Uff så synd - tror den beste metoden er å ha noen til og vanne for seg;-)
    Ha en fin dag Cathrine,
    klem Hege.

    SvarSlett
  8. Uff og huff, nei, baljemetoden er nok ikke noe for pelargonier, men jeg tror garantert det er håp for dine, og blir de for strantete, kan du prøve både å klippe ned og å ta avleggere.
    På det viset må du vente litt på nye blomster, men det er jo glede i å se dem vokse også.
    Håper dere har hatt en givende dag i en vakker hage :)
    Klem Liv

    SvarSlett
  9. Åh så vackra bilder!
    Så synd med rosen!
    Ha en fin dag
    Kram Kathrine

    SvarSlett
  10. Hei Cathrine.
    Så trist det var. Men tror nok de kommer seg igjen ;)
    Vi har vanne-hjelp, og da er ferien ikke noe problem. Så trår vi heller til å vanner litt for andre også :)
    Eller bruker vi også "flaske-metoden" til de store utekrukkene. Fungerer fint.

    Lykke til med opplivningen ;)
    Klem fra meg

    SvarSlett
  11. Uff da. Det er tydeligvis ikke alle råd som er like gode. Eller kanskje jeg burde si at noen råd er absolutt dårlige.

    Du får sikkert sving på sakene, men ergerlig er det.

    Jeg skal ut å redde mine planter fra drukningsdøden.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  12. Salutations pour ce temps d`ete. En Pologne il fait tres tres beau, un vrai ete, j`en suis tres heureuse !!!
    Et votre idee de faire le bain de jardin est vraiment super surtout qu`il fait si beau.
    amicalement, Ewa

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!