søndag 25. desember 2011

En julefortelling - slutten!

I dag er det 1. juledag, og julefreden har senket seg over oss! Jeg håper dere alle hadde en fredelig og god Julaften i går!
I går fortalte jeg at fjøsnissen, etter en strevsom reise, heldigvis rakk frem til oss på Julaften! Men det gjenstår å se hvordan Kari reagerte på Den store overraskelsen.(= hittebarnet)!
Det siste stykket red Tomtebarnet på et lite dådyr. Og da fjøsnissen banket dørrn vår Julaftens kveld, var det dukken Kari som åpnet opp i sin fineste stas!
Og gjensynsgleden var stor! Og i tinen hadde fjøsnissen Valdres smør og andre godsaker, som kunne settes på bordet Juledagen! Men hva tittet frem bak hans rygg?
Kari stirret forbløffet på det lille nissebarnet! Det var en liten pike på 1 år, som stirret på henne, og holdt godt fast i buksebenet til nissen! 
- Dette hittebarnet ble med fra Tomteland, for det trenger sårt en ny mor, sa nissen. - Jeg har med vogga og et papir fra Tomtenissen, som sier at barnet ble funnet under ei gran, forrige julenatt, og at ingen har har gjort krav på det siden.
Kari var vel mildes talt i sjokk, og visste ikke hva hun skulle si. Men da den lille nissepiken plutselig utbøt:
- Mamma?
Ja, da klarte hunne ikke annet enn å strekke armene ut og ta det imot!
Og slik gikk det til at dukken Kari og fjøsnissen fra en fjellgård i Valdres, ble til en liten familien, og vi fikk flere husgjester den julen enn det vi hadde regnet med!
Men der det er hjerterom og det husrom, og vi har ikke noe imot å låne bort et værelse eller to til fjøsnissen, Kari og lille Britta, som de har valgt å kalle henne!
Så historien fikk da en lykkelig slutt, og den er jeg glad for å dele med alle dere!

Nå gjenstår det bare å ønske dere en fortsatt God Jul! Litt senere i dag foretar jeg trekningen av Cathrines Julekalender 2011 - vinnerene publiseres her på bloggen i morgen kl. 15.00!

7 kommentarer:

  1. En flott gjeng du har fått i huset! De får du glede av i årene framover. Og nissen var en skikkelig flott fyr! Sjelden å se så fine nisser i "levende live".
    Fortsatt god jul til dere og småbarnsfamilien.

    SvarSlett
  2. Oj, gikk det så bra til slutt. Min skrekkblandede fryd for verre hendelser, kan jeg da legge bi. Er lovet at dette bare var en hendelse for julen, og dermed bare koselig. Takk til Kari for all hjelp i julen, men nå står hun overfor et valg. Skal hun reise hjemover, eller bli igjen? Håper å få være med på det valget. Fortsatt gooood jul.
    Bgm.

    SvarSlett
  3. En riktig god jul ønskes deg og dine!

    KLEM
    Anette:)

    SvarSlett
  4. God jul i stua!! Godt det fikk en lykkelig slutt og at freden har senket seg;)
    Ha ei god romjul..både du og din storfamilie!!
    Juleklem fra meg;)

    SvarSlett
  5. Så bra det fikk en lykkelig slutt :) Du skulle nesten gi ut denne fortellingen i bokform! Fortsatt god julehelg!

    SvarSlett
  6. Så koselig avslutning på historien...det er vel helst at det ender godt.
    Fortsatt god kveld og romjul!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  7. Hehe, så utrolig bra fortelling, leste den med iver og glede, veldig bra skrevet!!! Øsnker deg og dine en fortsatt gledelig jul, varm klem

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!