mandag 9. januar 2012

Når vi snakker om sola!

Det er tydelig at det er flere enn meg som er glad i stråmønster, og som stadig vekk vender tilbake til det! "Ingen over, ingen ved siden av!", som det het i den gamle Freia-reklamen!

Og ikke før jeg hadde skrevet om stråmønsteret i innlegget mitt i går, så kom dette flotte gratismønsteret på strikket kaffevarmer fra danske Hendes Verden! Se oppskrift og diagram her!

For stråmønster - eller musselmalet, som det heter på dansk - er jo mektig populært hos våre gode naboer i sør! Og Frøken Jensens kogebog med stråmønster på forsiden, skulle jeg mer enn gjerne hatt liggende på kjøkkenbenken min!

Det er Royal Copenhagen som er meste kjent for sitt stråmønster, og jeg har tidligere skrevet litt om det her! Det nyeste er musselmalet Mega, som du kan se og kjøpe her!

Og som en liten kuriositet, har jeg tatt med denne veggen, som er dekorert med stråmønster! Du finner mange morsomme gjør-det-selv ideer hos Country Living - se her - en av dem er veggdekoren over!

Og det finnes mye rart med stråmønster dekor! Som en ring, en gamle kjeksbok (se her), Dalahester og billedramme (samleobjekter fra Royal Copenhagen - se her og her)!

Samlingen vår med stråmønster vokser jevnt og trutt, og jeg ser ikke bort fra at det vil snike seg inn en og annen ny ting etter hvert, ikke minst når vi besøker Danmark!

På finn.no kan du kjøpe disse skuffeknottene i porselen med stråmønster akkurat nå - se her - og du får 18 store og 8 små knotter for 500,- hvis du da ikke velger å prute!

Utfordring: Har du noe i stråmønster, og hva er historien bak gjenstanden? Fortell gjerne om det på bloggen din!

8 kommentarer:

  1. Como siempre tus artículos tienen unas fotografías muy bonitas, me encantan los objetos en azul y blanco. Ten un buen inicio de semana.

    SvarSlett
  2. Det er et lekkert mønster, men jeg har ingenting av det...dessverre;)
    Fine bilder du har funnet og den tevarmeren var jo perfekt til de som har serviset!
    Ha ei fin uke videre, klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Stråmønsteret er så vakkert!
    Kaffevarmeren var herlig!!
    Klem

    SvarSlett
  4. Stråmønsteret er vakkert og den var ny den kaffevarmeren.
    Historien min om stråmønsteret er nok ikke noe "å skrive hjem om", da de 24 parene jeg har ikke er ekte dansk porselen!
    De 12 første jeg fikk var det faren min som samlet til meg da jeg bodde på hybel..og de 12 siste arvet jeg etter mormor og morfar...er veldig glad i dem selv som uekte!
    Fortsatt en flott uke til deg!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  5. Åhh sukk - stråmønster!! Joda jeg har fortalt historien om stråmønster en gang på bloggen min.

    Her kan den leses:

    http://hidlesundet.blogspot.com/2011/03/min-favoritt.html

    Jeg ble "hekta" da jeg bare var 17 år!! Krukker har jeg lett etter i alle år siden. (de fra V&B) Ellers kjøper jeg nesten alt jeg kommer over.Helst Bing og Grøndahl. Jeg har f.eks. over 30 middagstallerkener i Bing og Grøndahl! Men man finner også Kongelig dansk og Porsgrunn porselen i samlingen. Og det brukes stadig vekk.
    Stråmønsteret har jeg i huset mitt i Stavanger. Men i Hidlesundet fikk jeg i sommer noen deler som jeg fant veldig billig på finn.no., Det er fra Egersund. Koselig det også. I jorden har jeg funnet knuste deler fra et slikt service. Så da antar jeg at tidligere eiere av Husmannplassen har hatt stråmønster fra Egersund eller Villeroy og Buch.

    Herlig tevarmer. Jeg liker ikke å strikke (skulle ønske jeg likte det, for det er så fint) men kan kanskje bruke mønsteret til korsstingsbroderi:-)

    Koselig innlegg som traff meg rett i hjertet:-)

    Ha en fin januarkveld og kos deg med det fine serviset ditt!
    Klem:-)

    SvarSlett
  6. Nydelig servise selv om det glimrer med sitt fravær i mine skap. Har ofte tenkt på å samle, men det har blitt med tanken. Men i kjøkkenskapet mitt befinner det nå seg middags-og frokostservise i ministrå fra PP. Synes det også er veldig koselig. Ellers har jeg et gammelt middagsservise i Blå Blomst stående i tallerkenhyllen på kjøkkenet. Det er arvet fra min mors barndomshjem og er et kjært minne etter min mormor.

    Ha en flotters onsdag.
    Klem Berit

    SvarSlett
  7. Ååååå, dette er vel den søteste utfordring en stråmønsterelsker har hørt :o)
    Denne skal jeg ta videre :o)

    TUSEN TAKK for et heeeerlig innlegg.
    Nå har jeg kost meg og kommer til å gå innom bloggen din mage ganger!

    Klem fra Anne.

    SvarSlett
  8. Her var mange fine ting:))
    Likte veldig godt de hestene jeg da;)
    Ha en fin fredag( den 13) :D
    Klem

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!