søndag 5. februar 2012

Vinter og no'søtt på grillen!

Nå må det ikke mistforstås, for jeg har slettes ikke tenke å legge denne søte, lille haren i sin nydelige vinterhvite drakt på noe bål!

Der i mot vil jeg slå et slag for at vi nyter noen vakre vinterdager i skog og mark, og at vi griller no'medbragt på bålet mellom de snøtunge grantrærne, etter en mer eller mindre vellykket skitur!

Jeg kom tilfeldigvis over Jennifers blogg, ljcfyi, som har tips til grillmat for søtmomser, hvor hun elegant kombinerer det sunne med det syndige, for å si det slik!

Man tager en stor, søt appelsin, og skjærer først toppen av den. Så skraper man ut fruktkjøttet, som deles i biter, og spares til senere bruk. Putt i sekken!

Lag så ferdig røre av f.eks. TORO sjokolade muffins, og ha røren over i en melkekarong eller i en tett boks. Lag også ferdig glasur etter eget valg. Putt i sekken!

Fremme ved leirplassen, tenn et bål! Hell røren over i de tomme appelsinskallene ca. 2/3 fulle. Sett på toppen. Pakk inn i aluminiumsfolie, og stek på bålet i 20. minutter.

Pakk opp, og la avkjøle litt, før du har på den medbragte sjokoladeglasuren! Server gjerne med appelsinbiter ved siden av - det blir det sunne alibiet - og en flaske Solo!

Da sier jeg bare: God tur, og ha en flott dag ute i vintervakker natur! Og ikke glem Kvikk Lunchen til hjemturen!


8 kommentarer:

  1. Dette måtte vært en superoverraskelse på tur. Så fine bilder. :))

    SvarSlett
  2. Det var sannelig turmat for søtmonser! Om den ikke blir gjennomstekt gjør det heller ikke så mye - bålstekt sjokoladefondat må være skikkelig eksklusivt *S*
    Vi pleier å strekke oss til sjokoladebiter dyttet ned i en banan som så blir varmet på bålet, men nå skal vi ta tipset og avansere litt.
    God bålsøndag til deg - Liv

    SvarSlett
  3. Så godt funnet på! Som regel begrenser innholdet i sekken seg til pinnebrød, pølser, appelsiner og kvikk lunch. Ikke det - på tur smaker alt godt, men dette lille ekstra var en innertier.
    Liker godt både skiturer og turer på barmark. De siste årene har det blitt mest av det siste. Ryggen har satt en stopper for lange (og korte) skiturer i skog og hei. Men kanskje jeg kunne prøve?? Om jeg faller og får ting ut av kontroll, så har jeg en super kiropraktor. Han fikser nok ryggen om jeg trenger det igjen.
    God søndagskveld til deg. Klem Berit

    SvarSlett
  4. Hørtes utrolig godt ut!!!
    Herlige bilder!

    SvarSlett
  5. Nå har jeg sittet og sett på "Uten grenser", og jeg må si at det nok skal mer enn en kakeappelsin eller kvikk lunsj for å få meg med på en slik tur. Selv med syn, to armer og to bein, så hadde jeg neppe maktet det kjøret. Ellers så så jo de kakene gode ut. Klem Grethe

    SvarSlett
  6. TAKK FOR HYGGELIG HILSEN!!!
    VÆRT PÅ SKITUR I DAG, MED VARM SJOKOLADEDRIKK OG APPELSIN I SEKKEN.
    NAMMIS PÅ TUR DET.
    MEN HERLIG DET GÅR MOT VÅR......

    KLEM TOVE

    SvarSlett
  7. Man trenger jo ikke gå så langt på tur, men lage det på grillen i hagen.
    Det så veldig godt ut.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!