lørdag 27. oktober 2012

Farmor stua!

Nå kan jeg endelig invitere dere inn i Farmorstua! Farmormøbler på soverommet vårt fikk dere se her og her, men nå er turen kommet til Farmorstua!
Rommet som tidligere bar preg av at det var et arbeidsrom, med bokhyller og et stort, mahognyfarget, 4 meters garderobeskap,
har nå reist seg som Fugl Føniks, og blitt et hyggelig gjesterom og skrivestue for fruen! I dag skal dere få se den delen som er møblert med farmors garderobeskap, og 1 av sengene hennes!
Som nevnt tidligere, var de to sengene kun 1,85 lange, så det var ikke senger bygget for bruk i 2012, men 1930! Vi fikk kjøpt madrass (190 x 90 cm) som passet på Skumplastsenteret i Oslo, og sengeteppe med roser er fra Jysk!
Garderobeskapet har fått en fin plass i denne kroken, og over sengen henger et gammelt trykk:  Sommerdag ved tjernet av A. M Askevold!
Skapet har 1 smalt skap med hyller, og resten er stangskap. Der har bl.a. duker, sengetøy og stryketøyet fått fin plass!
Krakken har jeg trukket om i hvitt og lyseblått rutete stoff, og her, foran speilet, kommer den fint til sin rett!
Hodegjerdet på sengen og toppen av skapet, har fin sløyfedekor, som er klassisk for den Gustavianske stilen!
Og i sengen ligger det puter med Hardangersøm og engelsk broderi, som det er veldig hyggelig å bruke!

Ved siden av sengen har et Liatorp skap fått plass, og det rommer nå kontorsaker og bøker!
I glassdørene har jeg sydd gardiner av det samme stoffet som er brukt til å trekke om stolene og krakken!
Taburetten som brukes som nattbord, er også fra min farmor! Den sto på kjøkkenet, og under lokket hadde hun skopussesaker! Her har den fått nytt liv, og venter på et malingstrøk eller to!
Det er blitt en veldig hyggelig krok, der jeg håper små og store gjester vil sove godt!
På skapdøren henger en duftpose til pynt, og bak skimter man rosegardinene Anna fra Åhlens!
I vinduskarmen står en av farmors nattbordlamper med original skjerm i engelsk broderi med pomponger!

Stor takk til Bygårdsmannen, som har gjort en kjempejobb med oppussingen av rommet! Han har satt opp Smartpanel på veggene, lagt ny parkett, malt og skrudd! Før-bilder vises en annen gang!
Farmorstua rommer også fruens skriveplass, som dere så vidt kan skimte til venstre innenfor døren, og den skal dere få se senere!
Men først skal lysene tennes, og rommet vises i vakkert lampelys!
To gamle prismelampetter gir rommet et nydelig kveldslys, og Farmorstua by night, får dere se neste gang!

13 kommentarer:

  1. Så nydelig. Et rom som man vil sove godt i. ;-)

    SvarSlett
  2. For et koselig rom!! Heldig du er som har arvet så mange flotte møbler fra farmor. Nydelige farger. Her må det være godt å være!
    Godt jobbet av både bygårdsmannen og bygårdskjerringen:-)!

    Ha en flott lørdag!

    Klem fra Hjørdis

    SvarSlett
  3. Hei.
    Dette var et vakkert nostalgisk rom,
    Hadde vært koselig å være gjest der,
    Nydelig skap, moro når ring kommer på,plass,
    Ha en fin helg ,
    Klem fra sylvia

    SvarSlett
  4. Absolutely beautiful, I love the colours.

    SvarSlett
  5. Så gjennomført og fint det ble! Med engelsk søm på putevar og lampeskjerm, med rosa, nostalgisk vrifrukt på nattbordet og med sengeteppe og gardiner i rosemønster. Sånn lett henslegnt - sengeteppe fra Jysk og gardiner fra Åhlens - akkurat som om de kom rekende på samme fjøla. Mye springing i butikker og gjennomgang av hva du har i skap og skuffer tenker jeg det har vært før du fikk samlet sammen alt som skal til for å skape et harmonisk hele.
    Litt av en innsats fra bygårdsmannen også - med gulv og vegger. Masse bæring, støv og rot :-)
    Jeg satt nok her og lurte på hvor det var blitt av alt som det 4 meter skapet rommet....
    Men - når resultatet ble så vakkert og gjennomført, er prosessen fram snart glemt.
    Her skal fruen og gjestene kose seg - klem fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. He, he, nei det 4 meters skapet ble en nøtt, og resulterte i grubling over mulige løsninger! Men farmorskapet skjuler et høyt kurvstativ, og så måtte vi jenke det til i andre skap! Men det forsvant mange bøker fra 4 bokhyller, og gi bort med hård hånd! Sikkert bare sunt, for man samler egentlig på seg for mye! Og, jo da, detaljene har tatt tid, og det er ikke no'tilfeldigheter her, nei! Men det ble bra til slutt, og farmors mange soveromsmøbler har fått et nytt hjem! Klem Cathrine :-)

      Slett
  6. For et flott rom du har fått!..og med alle de riktige detaljene for ei farmorstue;)
    Tenker både gjester og husets frue vil nyte tilværelsen der:))
    Ha ei god helg, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  7. WAW VA KANN JEG SI !
    JEG ER HELT INNPONERT..
    SÅ MANGE VAKKER MÅBLER FRA SAMME SERIEN!
    HER HADDE JEG SÅVET GODT:)
    KLEM FRA ELI:)

    SvarSlett
  8. Kjempefint rett og slett. her er den gode stemningen kommet fram sammen med litt moderne detaljer. I like.
    Klem

    SvarSlett
  9. Tusen takk alle sammen! Vi er veldig fornøyde, og deilig nå som alt er på plass, og at vi fikk det til! Mye jobb, men nå er vi bare glade! :-))

    SvarSlett
  10. Dette var litt av en farmorstue! Sååå koselig det var blitt Cathrine! Du er så flink til å få det til! Og så fint med de gamle putevarene i sengen! Vet min farmor satt og heklet mellomverk til sine putevar. Har noen av dem liggende blandt stryketøyet. De har ikke sett dagslys på en stund kan man si. For noen år siden hadde jeg kistelokket åpent, la over et heklet sengeteppe og hang gamle overlaken og putevar over lokket. På kanten av kisten hang noe av babytøyet jeg hadde som liten - blandt annet en løyert og en babyskjorte som min mor hadde sydd og brodert. Kanskje jeg skal tenke på å rigge det til igjen?
    Nå har morfar stekt pannekaker og funnet frem vaniljeis. Måtte bare ringe meg (jeg satt i bilen) for å høre om det skulle sukker i pannekakerøren. Ikke verst at han fant på dette søndag kveld.
    Så er det bare å slappe av og kose seg - i morgen er det en ny arbeidsdag. De har meldt snø og jeg kjører på sommerdekk! Har levert inn de gamle dekkene på motorsenteret på Heia, og skal sette på nye dekk i morgen. Håper bare jeg kommer helskinnet opp. Ha en fin søndagskveld da du. Klem Berit

    SvarSlett
  11. I tankene forstiller jeg meg at rommet er mitt :)

    SvarSlett
  12. Vakkert. Fåpr lyst til å overnatte på dette koselige soverommet.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!