fredag 22. februar 2013

Retro strikk - teenage kofte med frynser!

Det var nok noe helt annet å være tenåring på 1950-60 tallet, enn det er å være det i dag! Og jeg kan godt tenke meg at det var temmelig dristig å sette frynser på en lusekofte!

Men opprørske tenåringer er vel ikke noe ukjent fenomen, og da som nå, var det ekstremt viktig å følge med i tiden!
Denne koften er fra Dale og heter  Teenagekofte med frynser, har rundfelling, og slo nok godt an den gangen! 
Og mens mor strikket kofte, og tenåringen gjorde lekser, moret småsøsknene seg kanskje med å rote i storesøsters saker?
Som jeg har lovet dere, etter at jeg fant mange retro strikkeoppskrifter for en stund siden (se her), gir jeg dere i dag oppskriften på Teenagekofte med frynser - se her!
Oppskriften er i kun én str. 40-42, som vel var en medium den gangen!
Jeg har flere retro strikkeoppskrifter på lager, så det er bare å følge med her på Cathrines Kreative Hjørne!
Og med dette ønsker jeg dere alle en riktig god helg!

5 kommentarer:

  1. Herlig!
    Jeg har en stor håndarbeidsbok fra -50-tallet, og der er det også gensere med frynser. Var det indianerfilmer som satte sine spor *S*
    Jakka var flott, og det er godt du påpeker at str 40-42 var omtrent medium. Man skal lese gamle oppskrifter nøye, for størrelsene den-gang-da stemmer ikke helt med vår tid. Dels var det perioder der det var veldig moderne med supertrange gensere, som på 1970-tallet, og dels var gjennomssnittsvekten lavere enn nå.
    Synes forresten galmour-teenagerne var sjarmerende der de står i sine romslige jakker og solide skjørt *S*
    Jenta som viser frynsejakka, var også nydelig. Riktig naturlig, og ser ut som om hun kommer rett fra tur. Ikke mye tupering og spray i det håret, nei :-)
    God helg til deg - Liv

    SvarSlett
  2. Ha, ha, tenk hvordan de frynsene så ut etter noen runder på vakebrettet eller i en gammel trommelmaskin! Var ikke noe som het ullprogram på den tiden. Og garnet var vel enten Heilo, Per Gynt eller Triplex. Ikke særlig vaskbart over tid! Men takk for at du deler med oss, det er artig å lese. God helg til deg også Cathrine fra Berit

    SvarSlett
  3. Tøff kofte! :)
    Kan ikke huske å ha sett lusekofte med frynser før.

    SvarSlett
  4. Hejsan!
    Läste Ditt tidigare inlägg om Russedessert. Vet inte om Du fått svar på Din undran, men i Sverige kallar vi den för Klappgröt och äter den med mjölk. Har aldrig hört att vi äter den med vaniljsås? Namnet måste väl komma från att man klappar (vispar) gröten, antar jag?
    Önskar Dig en fin helg och tack för en intressant blogg!

    SvarSlett
  5. Morsomt innlegg!
    Og siden jeg var 10 år i 1957, kjenner jeg meg igjen i bildene...
    God helg til deg.
    Vigdis

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!