fredag 30. august 2013

Dalarna i sen sommer sol!

Vi har vært ute og reist, sånn litt i det stille, og har fått oppleve svenske Dalarna i herlig sensommersol!
Ved sjøen Siljans bredd har livet gått i sakte tempo, og dagene har vært fylt av de vakreste inntrykk!
For vakrere kan det nesten ikke bli, tror jeg, med den ene bygden etter den andre, av gamle Dalahus med store, velstelte hager!
Og på sykkel får man med seg alt dette! Og som Bygårdsmannen påpekte:
- Her kan jeg godt bli en stund til!
Vi bodde på en campingplass i Rättvik, der det var stille og fredelig, og nesten sommerstengt! Men det var ikke tall på alle tilbud om privat overnatting og ledige rum, som sikkert hadde vært vel så hyggelig!
Og i nærheten av Rättvik finner man en rekke steder å besøke, som Carl Larsson gården i Sundborn, Zorn museet i Mora, Dala hestens rike, og mye mer!
Vi hadde et nydelig sensommerbesøk på Carl Larsson gården, og det skal dere få se bilder fra litt senere!
Her på trappen til Dalabaptisternas Vikarby-gården, følte jeg meg med ett litt hjemme, og hensatt til tidlige ungdomsår, da 1. Baptist-kirke i Oslo og speideren der, var livet og gleden!
Her har jeg funnet frem et gammelt bilde fra speiderleieren på Tromøy ved Arendal i 1970, da teltet skulle opp!
Og her i Vikarbygården kunne jeg godt tenke meg å bo neste gang - med en fantastisk flott utsikt over sjøen Siljan!
Jeg har ikke tall på alle de bildene jeg tok mens vi syklet deler av Siljansleden, men her har dere fått en titt, og kanskje et lite ferietips?
Dalarna kan anbefales på det varmeste!

8 kommentarer:

  1. Så moro å se. Jeg har aldri vært i det området. Men det frister nå!

    SvarSlett
  2. Det er så fint og koselig i Dalarna. Vi reiste gjennom der i fjor og stoppet også på Carl Larsson-gården :)

    SvarSlett
  3. Koselig sensommertur dere har hatt. Carl Larsongården var sikkert flott å se på-
    Klem

    SvarSlett
  4. Der har vi aldri vært, men ser ut som vi må ta en tur. Ser ut som en koselig plass :)

    God helg :)

    SvarSlett
  5. Har aldri vært der - men det frister!

    SvarSlett
  6. Så idylliske bilder fra Dalarna!! Jeg elsker Sverige, det finnes så mange fine steder med sjarmerende hus og torp. Jeg har aldri vært i Dalarna, bare mye i Värmland...men det er jo ikke så langt unna.

    Ha en flott helg, klem fra Jorunn

    SvarSlett
  7. Det så jo ut til å være en riktig så koselig ferie du har vært på :)
    Jeg liker også godt å feriere i Sverige, de er så vennlige de som bor der :)

    God helg!

    SvarSlett
  8. Dette var kjente trakter for meg også. Har vært på camping i Rattvik mange ganger, og det er like trivelig hver gang. Utrolig mye å ta seg til i Dalarne, ikke minst å gå på loppemarkeder. Vil også anbefale en håndverksby som heter Tallberg som er verd et besøk.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!