lørdag 14. desember 2013

Sjarmerende, gamle julenisser!

De siste årene har jeg samlet på gamle julenisser, og i år har samlingen blitt utvidet med flere nye!
Møt gamlenissen med praktisk potte, som jeg her har utstyrt med noen av mors gode krumkaker! Kanskje den kan brukes til julemarsipan? Eller som lysestake?
Det hele startet da jeg kom over en liten, gammel julenisse med en sort gryte, som jeg synes var litt artig!
Så kom denne kjekke karen  i hus,
og i år fant jeg disse tre nissene i en gjenbruksbutikk! Den største er ca. 35 cm høy,
og har et veldig hyggelig ansikt!
Hvis du ønsker å finne gammel julepynt, er det et godt råd å oppsøke Fretex og gjenbruksbutikkene i november og desember måned.
Der kan man være heldig å finne mye fin, gammel julepynt, til en rimelig penge!
Noen av nissene kan være veldig gamle, mens andre er nyere!
Denne nissen med reinsdyr og slede, kan jeg huske fra min barndom, og den måtte selvsagt blir med hjem!
Et lite tips er å vaske de gamle nissene for hånd, ellers forsvinner ofte malingen som dugg for solen!
Kan du gjette hvordan jeg valgte å bruke nissen med potten? Ble han kakenisse eller lysnisse, tror du?
 
Med ønske om en flott 3. adventshelg!

6 kommentarer:

  1. Koselige, gamle nisser;) Mimrer tilbake, og tingene kom kanskje mer til sin rett før, for det var ikke den mengden med pynt, som det er med mange i dag.
    Pottenissen var koselig med krumkaker, men jeg tror du bruker den til lys.

    SvarSlett
  2. Så hyggelige julenisser du har funnet :-) Deilig med fin julpynt.
    Denne helg vi har så fantastisk solskinn. Det blir en tur i skogen.
    Hilsen hjertelig til deg og har en storfin adventshelg. Klem fra Viola.

    SvarSlett
  3. Her i huset finnes også en slik nisse med slede. Den er ikke så veldig gammel, kom i gave til min datter en gang først på åtti tallet.
    Nå har ikke ho tatt med seg julepynten ho har fått opp gjennom årene, den hører til her sier ho. Så snart står den på sin vante plass i stua.
    Artig at du liker sånne gamle krusnisser for de har sin egen sjarm ,syns jeg.
    Tror du bruker pottenisse til lys.
    Ønsker deg en fin adventshelg.

    SvarSlett
  4. Så søte figurer! :)

    God helg!

    SvarSlett
  5. Å så søte Cathrine! Heldig med funnene ser jeg. Smånisser er noe av det kosligste jeg vet! Fortsatt en god tredje adventssøndag til dere! Klem Berit

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!