torsdag 27. februar 2014

Gamle Norgesglass i bruk på kjøkkenet!

Som jeg skrev om i det forrige innlegget her, har jeg samlet på de turkisgrønne Norgesglassene fra Drammen Glassverk en stund.
Det var kun Drammen Glassverk som produserte disse, og glassene er sjarmerende ujevne og tydelig håndlagede!
Jeg fylte 7 Norgesglass med tørrvarer, og her står de på kjøkkenbordet, klare til å bli satt på plass!
Her er et lite glass med semulegryn, som bl.a. brukes til å lage semulepudding av!
Oppskrift på god, gammeldags semulepudding med rød saus finner du hos TINE her!
Og her kan du skimte Norgesglassene på plass!
De største Norgesglassene har fått plass innunder hyllen på kjøkkenbenken, mens de små står på den lyseblå hyllen!
Meningen er at de skulle være lett tilgjengelige når jeg trenger noe fra glassene,
og i tillegg gi oversikt over det man faktisk har av tørrvarer!
Som at det er nok rosiner (at ikke Bygårdsmannen har spist de opp...),
eller at det er nok melis når de nybakte kanelbollene mine trenger melisglasur!
Strikker til Norgesglassene fikk jeg kjøpt hos Jernia, og det bør man ha, siden det er en del fukt på et kjøkken.
Det enste jeg synes var litt negativt, var at metallringene gikk veldig tregt på og av.
Og jeg vil nødig måtte rope på mannen i huset, hver gang jeg skal åpne et Norgesglass!
Men etter å ha grublet litt, fant jeg ut noe som faktisk virket, og den kreative løsningen skal jeg fortelle om neste gang!
Man kan jo ikke kalle seg for Cathrines Kreative Hjørne helt uten grunn!

4 kommentarer:

  1. Helt enig med deg, norgesglassene med grønnskjær er de fineste!
    Utrolig koselig på kjøkkenet ditt med små hint av blåtoner over alt!!
    Nyt dagen :-)
    Trude C.

    SvarSlett
  2. Dette med norgesglassene ble riktig hjemmekoselig. Kjekt at man har alt lett tilgjengelig slik som dette. Jeg laget faktisk semuljegrynsdessert til mine tantebarn forrige uke. Har ikke laget denne desserten på minst 10 år, men jammen var den god.

    SvarSlett
  3. God morgen!
    Av en eller annen mystisk grunn lå innlegget med Klassisk småbarnstrikk øverst når jeg var innom bloggen din i går... Sjekket ikke datoen jeg skjønner du, så bare at det var en påminnelse. Ja, ja, så feil kan man ta. Fint med norgesglassene, men det tar vel ikke lange tiden før de er fulle av støv og merker etter "bakefingre"? Det krever en innsats å holde dem blanke og fine ;o) God helg!

    SvarSlett
  4. Disse norgesglassene passer veldig godt på kjøkkenet ditt, synes jeg. Oversikt over forrådet er også supert. Alle kunne vel trenge å ha det litt romsligere i kolonialskuffene. Er spent på hva du bruker på de gjenstridige ringene. Jeg fikk en liten "gummisak" på et Tupperware-party en gang, og den har berga meg ut av mang ei knipe.

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!