lørdag 22. mars 2014

Krokus fat funn!

Jeg fant dessverre ikke noe Krokus fra Figgjo på brukt- og antikkmarked på Letohallen forrige helg.
Som jeg har fortalt her, viste det seg at den blå muggen jeg har heter Krokus, og nå har jeg lyst på flere deler med dette hyggelig, vårlige mønsteret!
Så lykken var stor da jeg tilfeldig oppdaget et Krokus-fat til salgs på Epla, som jeg fikk kjøpt!
Det hadde ligget ute i bare 5 timer, så nå var jeg heldig!
Det kom i posten denne uken, og var like pent og uten slitasje, som det hadde sett ut på bildet!
Man må jo ikke glemme at dette er ting fra 1950-tallet, hvor man ikke hadde den samme teknikken som man har i dag.
Så både gods, glasur og motiv blir fortere slitt, og glasuren har lett for å krakelere.
Men dette fatet har nok hatt et godt liv, og blitt lite brukt!
Nå har Krokus-fatet fått en fin plass i farmor-kroken, der det pynter opp med sin vårlige dekor!
Hønen og hanen, som er salt- og pepperbøsse, er gamle, og et bruktkjøp fra Danmark!
Med ønske om en vårlig helg akkurat der du er!

4 kommentarer:

  1. Heilt nydelig fat! Der var du heldig ja:) Krokus er ein fin og vårleg serie. Utruleg koselig i farmorkroken din! Der var det mykje nostalgi:)
    Fin helg til deg og:)
    Vårleg helsing frå Alva.

    Ps. Er du på facebook kan du søkje deg inn på Figgjo og Stavangerflint sida, der er ofte Krokus til salgs;)

    SvarSlett
  2. Hej hej Cathrine. Lovely post. Wonderful photo's of your cosy kitchen. Have a nice weekend,

    SvarSlett
  3. Nydelig fat du har fått tak i! Jeg har noen kopper fra Porsgrund porselen med krokus-motiv, og de er også veldig fine synes jeg. Kjekt å ta dem fram når våren kommer.

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Så heldig du var der :)
    Ei tante av meg har dette kaffeservicet, kanskje det havner i mitt skap engang ;) Fin lørdagskveld til deg :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!