søndag 4. mai 2014

Råndastakken og forkle tradisjoner!

Råndastakken er en gammel og god bunad fra Gudbrandsdalen, som fremdeles er flittig i bruk!
Navnet Råndastakk kommer av stripene i stakken, råndåt på dialekt. Den var hverdagsantrekk i bygdene i Nord-Gudbrandsdalen mellom 1830-1920.
Og om det rutete livet sies det at det er en arv etter skottene, som kom gjennom Gudbrandsdalen i 1612, og etterlot seg det skotskrutete stoffet! Les om det her!
Forklærne som ble brukt til Råndastakken varierte, og var avhengig av om det var hverdag, helligdag, bryllup, dåp eller begravelses! 
Og forklær ble sydd av det stoffet man hadde til rådighet, og ut fra hva som var mote! Man brukte hjemmevevde stoffer, bomull eller silke - gjerne med broderi!
De stripete ullforklærne som er vanlig i dag, kom i bruk rundt 1960-tallet, og er derfor ganske nytt, men er i dag mest brukt.
Men som festforkle var det tidligere veldig vanlig å bruke Hardangerforkle, som hos disse festkledde jentene på et postkort fra 1920-årene!
Og det synes jeg man skal ta frem fra glemselen igjen, og begynne og bruke! For Hardangerforkle er flott til Råndastakken!
Her et bilde fra Norsk Husflid nr. 2 2006, der Råndastakken er vist med Hardangerforkle, som det gis mønster til i bladet!
Tips: Et gammelt overlaken med Hardangerbroderi, kan du lett sy om til et fint Hardangerforkle!
Gammel tradisjon kan bli som ny igjen! Så kanskje, om noen år, vil vi se langt flere på Karl Johan 17. mai med Hardangerforkle til Råndastakken sin!

7 kommentarer:

  1. Så koselig å lære litt om denne fine bunaden.
    Har en nabo som er ekspert på bunader,så vi får høre mya av og til.
    Han er utdannet,og har jobbet i Bunadsrådet.Han er mere fleksibel på hva som kan brukes og ikke brukes enn mange vanlige folk.
    Dvs bruke det man har f.eks arvet av sjal,sølv m.m Det var jo det man gjorde før,som du var inne på.
    Brukte rester,det man har arvet,fått i gaver m.m
    Tror jeg skal jobbe 17 mai i år også,så min blå trønder blir hengende,og jeg slipper å stryke skjorte ;-)
    Ha flotte maidager :-)

    SvarSlett
  2. Så interessant! Og jeg som trodde at "Rondastakken" hadde noe med Rondane å gjøre.... "Råndåt" er et ord på min nordmørsdialekt også og betyr striper. Hardangerforkle er fint! Vi brukte det til hverdagsbunad da vi var unge og serverte på turisthytter. Men nå er det jammen lenge siden jeg har sydd hardangersøm.

    Fortsatt god søndag fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Fint innlegg! Heia råndastakken!

    Og sannelig har jeg klart å klemme meg med på et bilde! Men hvilket?

    SvarSlett
  4. Flott bunad, artig å lese om historien rundt rondastakken.
    Flott med hardangerforkle til den!
    Ha en fin søndagskveld! :-)

    SvarSlett
  5. Så lærte jeg noe nytt i dag også, nemlig hvorfor det heter Råndastakk. Trodde også navnet var relatert til Rondane.

    SvarSlett
  6. Så bra at du trekker fram råndastakken. Vi kalte det "råndastakk og rutaliv" i min barndom på Lillehammer. Har ikke sett så mange hardangerforklær brukt til denne drakten, så det er veldig interessant det du skriver :)

    SvarSlett
  7. Det stemmer vel ikke helt at vedde forklær i ull vart tatt i bruk først på 60 tallet?
    Eg arva forklart etter oldemor og det var både velbrukt å gammelt dage fekk det til konfirmasjon først på 60 tallet.
    Oldemor døde i 58 eller 59.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!