lørdag 5. juli 2014

Hva gjorde man før?

Når jeg nå sitter her med min ProKnit utskiftbar rundpinne, tar jeg det som en selvfølge i grunnen, at jeg ikke trenger å strikker Nancy koften min frem og tilbake, eller rundt på mange lange pinner!
For det var faktisk veldig vanlig før! Her er en kvinne fra Shetland som strikker en typisk Fair Isle genser rundt på mange, lange pinner!
Og ofte strikket man frem og tilbake på lange pinner - selv mønstrede plagg - for så å sy plagget sammen i sidene etterpå.
I Finland ble den kjente Korsnäs trøyen gjerne strikket med 3 hånds strikking, hvor 3 kvinner strikker rundt samtidig! Du kan se hvordan her!
Så da rundpinnen kom ca. 1900 (link), var det et stort fremskritt, selv om den her i Norge først ble vanlig i bruk på 1950-tallet (link).
Ermene strikkes fremdeles med strømpepinner, og med liten rundpinne, når den blir bred nok. Ellers er jo Magic loop et alternativ!
Og tidlig krøkes den som god strikkerske skal bli! Det hender jeg ser gamle, bøyde strikkepinner i bruktbutikkene, og da forstår man at de har blitt bøyd når små barnehender skulle lære og strikke! 
http://www.fotonettverk-rogaland.no/Nettutstillingar/Her-er-artikkel-nr.-2-i-vaar-serie-om-dei-foerste-kvinnelege-fotografane-i-Rogaland-Inga-Sofie-Torjusen
Og strikketøyet var med, selv om man skulle til fotografen! Det var ingen tid som skulle gå til spille, nei!
Nancy koften min går da fremover, og dere skal snart få se hvordan den begynner å ta form!
God helg til dere alle!

5 kommentarer:

  1. Festlig innlegg med herlige bilder! Ha en riktig god ferie!

    SvarSlett
  2. Hei !! Hyggelig og informativt innlegg. Jeg har igrunnen ikke tenkt på når rundpinnene kom. Greit å vite!! Fortsatt god strikkehelg!! Anne Kari :-)

    SvarSlett
  3. Artig innlegg! Her var det mye jeg ikke visste fra før. Kjekt å ha litt kjennskap til utviklinga.

    Riktig god lørdagskveld fra Ingunn som nok kommer til å ha bundingen innen rekkeviddde.

    SvarSlett
  4. Rart med det men strikking var liksom et arbeid og den dag idag strikker verken mormor eller mamma på ein søndag,nå er det jo ein hobby som heilt har tatt av.
    Er så masse fint å strikke:)
    Æønsker deg ein fin søndag!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  5. Kofta di blir helt nydelig! :)
    Vakre farger :) Gleder meg til å se den ferdig :)
    Morsomt innlegg, jeg har faktisk aldri tenkt på når rundpinnen kom...
    Håper du koser deg i sommervarmen :)
    God klem fra Nina

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!