tirsdag 20. januar 2015

God bok: Ada av Odd Klippenvåg

Enkelte bøker gjør større inntrykk enn andre på grunn av historien den forteller, og ikke minst for hvordan historien fortelles!
https://www.cappelendamm.no/_skj%C3%B8nnlitteratur/romaner/ada-odd-klippenv%C3%A5g-9788202451691
Ada av Odd Klippenvåg (Cappelen Damm) er en slik bok! Den handler om et lite, veiløst øysamfunn nordpå, året er 1955, og  den unge Paul kommer til øya for å jobbe som lærervikar i 1 år.
http://skuvla.info/skolehist/kunes007.jpg
Han blir betatt av både natur og menneskene der. Og han blir raskt tiltrukket av Ada, som vasker på skolen, og som alltid skjuler seg bak et tørkle. Årsaken viser seg å være at hun har et stort fødselsmerke i ansiktet.
http://lofotbilder.origo.no/-/image_album/show/11601_sund-i-lofoten?ref=checkpoint
I boken følger vi Pauls år som lærer, hans tilnærming til Ada, og livet på den lille øya i havgapet på midten av 1950-tallet. Du kan bla i boken her!
Odd Klippevåg er født i Lofoten 1951, og har førstehåndskunnskap til både landsdelen og menneskene han skriver om, og det merkes!
Hvordan det til slutt går med Paul og Ada skal jeg ikke røpe, men jeg anbefaler boken på det varmeste!

5 kommentarer:

  1. Takk for boktips! :)
    Fint å ha gode bøker å ty til i mørke vinterkvelder.

    SvarSlett
  2. Denne er notert og skal etterspørres neste gang jeg skal på biblioteket. Kjekt å få anbefaling på gode bøker.
    Akkurat nå leser jeg Kaffe med musikk av Karin Brunk Holmqvist. Fornøyelig!

    God tirsdag fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Det er så herlig med fine lese opplevelser, og denne boken hørtes ut som akkurat det :)

    For tiden holder jeg på med "Kjempenes fall" - mega tykk...så en stund til jeg er klar for en ny bok....

    SvarSlett
  4. Tusen takk for tipset. Denne fikk jeg lyst til å lese! Forfatter og tittel er notert.

    SvarSlett
  5. Flott med anbefaling av gode bøker. Tusen takk!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!