mandag 1. juni 2015

Åtteblads rosen - en gammel klassiker!

Åttebladsrosen er velkjent  innenfor norske bunad- og tradisjonsmønstre.
Fanakofte har åttebladsrosen i sitt mønster. Les om den gamle Fanakoften min her.
Man regner med at åttebladsrosen har sin opprinnelse i områdene rundt Middelhavet.
Derfra ble mønsteret brakt hjem av langveisfarende sjøfolk, som tok med seg brokadestoffer og vakre border til kvinnene i familien.
Som igjen lot seg inspirere i arbeider som ble utført med pinner og garn, nål og tråd. 
Et eksempel er åttebladsrosen brukt i bringeduken til Vossebunaden.
Et annet eksempel er åttebladsrosen brukt i Hardangerbroderi, både i bunadsskjorter og i duker.
Og som sagt har åttebladsrosen blitt brukt i Fanamønsteret. Her min egendesignede  vri, som du kan lese om i Fanajakken min i ny bok!
Og de gamle klassikerne lever videre i ny former! Her i form av et broderiet, som du finner mønsteret til her!
I øyeblikket har jeg fordypet meg i åttebladsrosen i form av broderier på bunadsskjorten til min sønn!

Men det skal dere få en smugtitt på i et senere innlegg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!