onsdag 5. august 2015

Sommer besøk til Prøysen-land!

I fjor var det 100 år siden vår folkekjære visesanger og forfatter Alf Prøysen (1914-1970) ble født i ei lita stue langs Prestvegen i Ringsaker, og den lille stua står der fremdeles!
Vi besøkte det nye Prøysen museet rett etter åpningen, og fikk en fin omvisning i den gamle Prøysenstua, hvor ting står akkurat som da Alf Prøysen vokst opp her!
Det var Alf Prøysens niese som viste oss rundt, og hun hadde en og annen morsom historie å fortelle om onkelen sin!
Samtidig fikk vi innblikk i livet til en husmannssønn fra Ringsaker, som etter hvert ble en A-kjendis, etter datidens kriterier.
Det var ingen lett balansegang, må vite! Så når han skulle hjem på besøk, kom de gamle klærne og lusekofta på!
Selv husker jeg viseboken "Så seiler vi på Mjøsa", og at jeg lærte meg "Du skal få en dag i mårå" på gitar!
Og for ikke å glemme alle de "Barnetimen for de minste" som jeg hørte på, med Alf Prøysen og Anne-Cath. Vestly!
Så det var spesielt å komme til Prøysenstua i vakre Ringsaker hvor han vokste opp, og tusle rundt på tunet der!
Her står grua som den gangen, og i senga i hjørnet (under), hvor Alf sov sammen med sin mor!
Du finner veien til Prøysenstua og museet her!

4 kommentarer:

  1. Tusen takk kjære Cathrine, dette var en veldig hyggelig tur. Jeg har funnet
    til youTube... Ha en riktig fin dag. Klem fra Viola

    SvarSlett
  2. Dette vekker mange barndomsminner med meg også. Jeg var der en tur i fjor, når det var Prøysenåret. Har veldig sansen for den mannen og alt han fikk produsert.

    SvarSlett
  3. Takk for at du deler koselege minner.
    Alf Prøysen si diktning lever friskt også i dagens barn,
    det er veldig fint.

    SvarSlett
  4. Koselig tur der ja. Kjekt å se.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!