onsdag 16. september 2015

God bok: Kaldere mot natten, av Britt Karin Larsen!

Så har det endelig kommet en ny bok i Britt Karin Larsens serie om folket på Finnskogen!
https://www.cappelendamm.no/_skj%C3%B8nnlitteratur/romaner/kaldere-mot-natten-britt-karin-larsen-9788202492823
Kaldere mot natten er den 7. boken i rekken i historien om skogfinnene, og dessverre blir det den siste!
https://www.cappelendamm.no/_pocket/det-vokser-et-tre-i-mostam%C3%A4gg-himmelbj%C3%B8rnens-skog-som-steinen-skinner.-3-romaner-i-1-utgave.-britt-karin-larsen-9788202388256
Vakkert og vondt på samme tid, flettes skjebner og hendelser sammen til en historie fra grenseskogene mellom Värmland og Hedmark på 1800-tallet. Vi lærer mye om den skogfinske kulturen, og blir betatt av de sterke menneskene som lever der.
Og  jeg kan bare gjenta: For historien om menneskene hun lar oss møte, den spesielle skogfinske kulturen, og den helt spesielle fortellerstemmen hennes, gjør at hvert ord, og hver eneste lille historie blir til gull!
Før snøen kommer, er bok nr. 4, Det synger i lauvet bok nr. 5, og Slik treet faller bok nr. 6.
https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Flyktningeruta
Den 7. og siste boken Kaldere mot natten, starter med annen verdenskrig og går femti år frem i tid. Skogfinnene var dyktige flyktningeloser, og hjalp mange i trygghet i Sverige i løpet av krigsårene.
Nå gleder jeg meg til å lese mer om Finnskogfolket, og anbefaler bøkene på det varmeste!

2 kommentarer:

  1. Ha masse glede med lese. Jeg hadde lest boken fra Per Petterson "Ut og stjæle hester" på tysk :-)) Dessverre jeg fant Britt Karin Larsen ikke på tysk og
    norsk bøker jeg kan ikke kjøpe her. Takk for anbefaling, det er veldig interessant.
    Her du lest Per Petterson, jeg kan veldig anbefale.
    Kos deg med boken kjære Cathrine. Vi har i dag herlig sensommer med 26 grader... så fint :-))) Sol hilsen til deg.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  2. Virker som spennende bøker med interessante historier. Husker du har anbefalt henne før, men jeg har ikke kommet meg så langt at jeg har lest noen av bøkene hennes.
    Morsomt at du kjente deg igjen i det forrige innlegget mitt :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!