onsdag 6. april 2016

Cathrines Mat: Mine grove rundstykker!

I dag får dere oppskriften på mine grove rundstykker! 
De lages ofte litt på slump, og etter hva slags mel jeg har i matskapet. Men de inneholder som regel fin sammalt hvete, fin sammalt rug og havregryn. 
Rundstykkene mine gir en god metthetsfølelse, og er fine å servere til såvel søndagsfrokosten, som til en tallerken varm suppe!
Jeg liker å lage mange rundstykker når jeg først baker, og denne oppskriften gir 45 stk.

Cathrines grove rundstykker

125 gr smør
15 dl lettmelk
1 ts salt
1 pk gjær
16 dl hvetemel
8,5 dl fin sammalt hvetemel
5 dl fin sammalt rugmel
5 dl havregryn

Fremgangsmåte:
Ha alt det tørre i en bakebolle. Smelt smøret i en gryte og tilsett salt. Ha i melken, og varm opp til 37 grader.  Løs opp gjæren. Hell alt over i bakebollen, og rør sammen. 
La deigen heve i 1 time på et lunt sted under et bakeklede. 
Bak ut, og etterhev rundstykkene under et bakeklede ca. 20-30. minutter. Stekes på varmluft ved 180 grader i 15. minutter, eller i stekeovn ved 200 grader i 12 minutter 
Tips:
Slik sløser du opp gjær: Hell litt væske i en sause shaker eller en liten, tett plastboks, del gjæren i biter, og rist til gjæren er oppløst.
La rundstykkene avkjøles på en rist under et klede, og legge de i fryseren straks de er avkjølt.
Og spar noen til servering rett etter steking!
Jeg håper det smaker!

6 kommentarer:

  1. Hjemmebakst er alltid best. Det lukter kjærlighet. Ha en strålandes dag videre.

    SvarSlett
  2. Takk for oppskrift på
    rundstykker som ser deilige ut !

    SvarSlett
  3. Takk for baketips og oppskrift! Jeg slumper gjerne også, men følger oppskriften når den er ny for meg. Alltid kjekt med gjærbakst, og rundstykker har jeg alltid på lur i fryseren.
    Her sludder det i øyeblikket så den våren er nok langt unna.....

    Ha en fin kveld!

    Klem

    SvarSlett
  4. Uhm det ser lækkert
    god aften
    annette

    SvarSlett
  5. Nam, nam... fantastisk. Det ser ut riktig godt.
    Vi kjøper rundstykke i bakeri, man jeg må bake selv en gang. Takk for oppskrifter.
    Ha god helg Cathrine. Klem fra Viola

    SvarSlett
  6. Nammm...de så gode ut! Litt vanskelig for meg å finne rette melsortene her i USA, men jeg kan jo bare forske litt :) Ha en superfin helg! Hilsen Rigmor :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!