lørdag 28. mai 2016

Om å sitte godt og riktig når du strikker!

Etter noen år i strikkestolen med et håndarbeide mellom hendene, vet jeg hvor viktig det er at stolen jeg sitter i er riktig utformet!
Og hvor viktig det er å sitte godt og riktig når du strikker!
Feil stol og sittestilling resulterer raskt i vonde skuldre, vond rygg, slitne armer og stiv nakke!
Så det man bør lære seg, er å senke skuldrene, og bruke hendene så uanstrengt som mulig.
Men, tilbake til strikkestolen, så har jeg prøvd utallige stoler opp gjennom årene, og enda ikke lykkes i å finne den eneste rette! Her ser du et lite utvalg.
Denne stolen har jeg nå, men den er heller ikke perfekt. 
Men jeg gir ikke opp så lette! Jeg leter fremdeles etter strikkestolen med stor S! 
Og strikkestolen må ha:
* Lav rygg (høy stolrygg gir bøy på nakken)
* Lave eller ikke ha armlener (de kan være i veien)
* Passelig høyde (så jeg rekker ned med bena!)
* Passelig dypt sete (så ryggen får god støtte)
Jeg liker veldig godt Gripsholm stolen, men den vi hadde var dessverre ingen god strikkestol.
Så da får jeg fortsette jakten på den perfekte strikkestolen, inntil den dukker opp! Og skulle du ha et stoltips mottas det med takk!

5 kommentarer:

  1. Hej, hvor er du dygtig - tænk de fine stole, flot flot

    Godweekend

    SvarSlett
  2. Lykke til med jakten på strikkestolen!!! Jeg trenger også en... God helg, Cathrine! :D Hilsen Rigmor

    SvarSlett
  3. Strikkestol har jeg heller ikke funnet, men strikkesofa, jeg har to som jeg bytter på... ;) På den ene som er dypere, sitter jeg mellom to puter, slik får jeg støtte akkurat der jeg trenger det. Og innimellom kan jeg også bruke armlener, de vi har, er lave. Og så er det viktig å ikke strikke for lenge om gangen - stå opp og ta pauser :D
    God strikking!
    Klem

    SvarSlett
  4. Hei, jeg er enig med Sylke! Sofa er det beste for meg;) Gjerne midt i for jeg har høye armlener :) :)

    SvarSlett
  5. Ja, du sier noe....
    Ikke tenkt over å kalle stolen jeg sitter i når jeg strikker, for strikkestolen ;))

    I Norge har jeg den klassiske Howard stolen, syns den funker veldig bra, da du sitter langt inn på den - altså støtte godt under knærne, og her i Italia en gammel Poltrone skinnstol, med høy rygg, som er veldig god.

    God søndag !

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!