tirsdag 14. juni 2016

En liten reprise på Cathrines beste ferietips!

Nå som det nærmere seg en ny sommer, vil jeg gjerne igjen dele mine aller beste ferietips med dere - steder du kan besøke i Norge og i våre nærmeste naboland!
For man trenger ofte ikke reise så veldig langt for å finne steder man aldri glemmer, og steder man ønsker seg tilbake til!
Akkurat som kortreist mat, er jeg for kortreiste ferieminner! Og da kan vi jo begynne med Norge - ditt nærmeste ferieland, som det heter i reklamen!
Og da vil jeg friste med vakre Balestrand ved Sognefjorden, som kaller seg kunstnerbygda, og hvor maleren Hans Dahl bodde i huset her! Se ferieminnene mine fra Balestrand her og her!
I Filtvet på vestsiden av Oslofjorden, kan du besøke kalenderpiken Ida Elisabeth - som er kjent for sine vakre bilder og kalendere - i hennes flotte hus og hage! Les om det her og her!
Og hos Helen Fredholm på Toten, kan du gå på sommerlig hagevandring, og lære om hennes engelske hage! Les om Fredholm her!
Flytter vi oss til Sverige, er det vakre Hjo som jeg vil nevne først! Den kalles trästaden, og ligger vakkert til ved Vättern. Se ferieminnene mine fra Hjo her og her!
I Mariestad har vi vært mange ganger - feriebyen ved Vänern - og det har vært utgangspunktet for mange fine sykkelturen lang Göta kanal! Se ferieminnene mine her og her!
Og så må jeg selvsagt nevne Karin og Carl Larssons fantastiske hjem i Sundborn ved Falun, der vi har vært flere ganger!
Det er et sted jeg vender tilbake til, og som jeg ikke tror jeg har besøkt for siste gang! Se ferieminnene mine her og her!
Flytter vi oss til Danmark, vil jeg skyndte meg å nevne av Rododendron parken i Brønderslev på Nord-Jylland, virkelig er verdt et besøk i juni måned, for da står parken i et fantastisk blomsterflor! Les om det her!
Og er du, som meg, glad i gamle ting, er Danmark en gjenbruksparadis, med en gjenbruksbutikk på hvert et hjørne! Les om det her!
I middelalderbyen Køge på Sjælland fant vi en riktig ferieperle med strand, parker og en veldig hyggelig by! Se ferieminnene her!
Men jeg har mange flere reisetips, og de finner du alle sammen her! Håper du finner et ferietips du kanskje kan bruke!
God sommer!

1 kommentar:

  1. Tusen takk for mange flotte tips om steder man kan besøke i ferien. Har vært på noen av stedene, men slettes ikke alle.

    SvarSlett