mandag 20. november 2017

På kjøkken veggen: Mel- og krydderhyller med skuffer i glass fra 1920!

I de to tidligere innleggene i den lille miniserien min På kjøkkenveggen, skrev jeg om Mel- og krydderhyller fra 1800-1900 tallet, og Mel- og krydderhyller med metallskuffer fra 1930. 
Og nå har turen kommet til vegghyller med glasskuffer, som var vanlig fra 1920-30.
De gjennomsiktige skuffene og beholderne gjorde at man lett kunne se innholdet. Foto: Gård&Torp/Per Myrehed.
Og det ble lettere å holde orden i tørrvarene, påsto man!
Alle de store glassverkene i Skandinavia startet med produksjon av beholdere og skuffer i glass, og her hjemme var Hadeland Glassverk den største.
http://vintage-house.blogspot.no/
I Sverige og Danmark var det Orrefors og Holmegaard som produserte mye av kjøkkenglasset. Foto: Vitage House.
Og mange snekkerfirmaer leverte skråg til hyllene. Denne hyllen er tysk og fra 1910.
Fra 1940 ble spiskammers og enkel kjøkkenbenk erstattet med plassbygde kjøkkenskap. 
Og man fikk praktiske overskap! Mel- og krydderhyllene ble gjerne integrert i kjøkkeninnredningen. 
I dag er disse hyllene samleobjekter, og et must, hvis man vil skape en landlig kjøkkenstil! Foto: Hannas Hantverk.
Og man skal være veldig heldig hvis man får tak i en hylle der glasskuffene er hele og uten skår!
Men det finnes også nyproduserte, som Reda fra Marbodal,
og Ida-hyllen fra Qvesarum. Foto: YAYAS.
Senere skal dere få se hyllen jeg nylig kjøpte på Finn, som skal brukes på syrommet mitt!
Men i det 4. innlegget av På kjøkken veggen, skal jeg ta for meg mel- og krydderhyllene som kom på 1960-tallet, da plast var det store nye! Foto: DET Vita DRÖMHUSET.

Div foto: Pinterest.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!