onsdag 10. januar 2018

Cathrines strikketips: Fint for til luen som klør!

Denne fine fletteluen med pelsdusk ble kjøpt på Folkemuseets julemarked i desember. 
Men dessverre syntes barnebarnet mitt at den klødde, og spurte pent: - Mormor, kan du fore den?
Og det ville jeg selvsagt prøve på! Løsningen ble å strikke et bomullsfor!
Slik strikker du for: Strikk opp masker på vrangen 1,5-2 cm innenfor kanten av bretten med et mykt bomullsgarn.
Strikk rundt til ønsket lengde, og fell løst av.
Bruk en kakeboks e.l. til å spenne opp luen med,
slik at foret kan sys på!
Sy med små sting langs kanten. Bruk garnet du strikket med.
Foret kan se litt klumpete ut, men det vier seg fint ut når luen er i bruk!
Luen ble godtkjent, og er nå flittig i bruk!

6 kommentarer:

  1. Vakre lue og jeg liker fletter.
    Jeg har akkurat det samme problemet met en lua og vil strikke en foring... jeg ønsker å ta merinoull men kanskje er bomull bedre :-)
    Takk for Link til Folkemuseet... vakker
    å se markedplassen :-))
    God uke videre. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  2. Så smart måte å løyse problemet på.
    Nydeleg hue forresten !
    Takk for tipset.

    SvarSlett
  3. Det var lurt! Noen typer garn er rett og slett sånn at det kløøøør!

    SvarSlett
  4. Det var lurt og det skal jeg huske!! :)
    Ha en fin helg!
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
  5. Kjempeflott lue, virkelig elegant! Takk for tips og flotte bilder som viser hva og hvordan! Men vet du..det først som slo meg er at vi har akkurat lik juleduk!! Det var virkelig gøy, for jeg har ikke sett dn noen andre steder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig at du har samme juleduk! Den er et bruktkjøp (i Sverige), og rett før jul var jeg så heldig å så kjøpt en brikke i samme mønster!

      Slett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!