torsdag 25. januar 2018

Hvem var Nancy? Svaret får du endelig her!

Innlegget om Nancy-koften min fra 2014, hvor jeg spør Hvem var Nancy? har vært ett av de mest leste innleggene her hos meg!
Også Familien har referert til bloggen min,
når de publiserte oppskriften på Nancy-koften som Eunike hadde på seg på Farmen i 2017!
Nancy-koften ble designet av Sandnes Garn, og har blitt en skikkelig retroklassiker! 
Men, etter at fabrikken brant ned i 1978, forsvant også mønsterarkivet med opplysninger om designere.
Så det har vært spekulert mye i hvor Nancy-navnet stammet fra. Og selveste frøken Detektiv, også kalt Nancy Drew, har blitt nevnt som en mulig løsning på mysteriet!
Men omtalen i Familien har tydeligvis gitt resultater! For  designeren Olaug Kleppe har meldt seg, og hun forteller: 

"Kofta ble designet av meg cirka 1980 i Triplex fra Sandnes Kamgarn Spinneri. Navnet er ikke fra en spesiell person. Vi hadde navn på alle oppskrifter, siden det var lettere å huske enn nummer. F.eks. hadde design i Perle Krepp jente-/guttenavn som begynte med P, Butterfly hadde navn som begynte på B. Triplex fikk alle bokstavene vi ikke brukte til andre garnkvaliteter, derfor Nancy!"

Så da er det mysteriet oppklart, en gang for alle!
Her har jeg på meg min egen Nancy-kofte, strikket i mine favorittfarger!

5 kommentarer:

  1. Det er ei veldig fin kofte, spesielt liker jeg den godt i blått (men så liker jeg jo alt som er blått).

    SvarSlett
  2. Artig! Tror det må finnes ei Nancy-kofte i hvert norsk hus snart. Ser utrolig mange fine på sosiale medier, og de er stadig like populære ser det ut til.

    Klem

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Trykket på feil knapp, slettet kommentaren min...her kommer en ny;)
    Og jeg som hadde håpet at dette var ei NanyDrew-kofte..ei kofte til ære for min barndomsstore heltinne! Flott kofte uansett, selv om den er litt for "moderne" for min smak når det gjelder fargevalgene. Jeg liker helst de som ikke er rundstrikket, og som har tradisjonelle koftefarger, klare retrofarger eller sort,graå,hvit,rød-skalaen.God helg!

    SvarSlett
  5. Så artig at du fann fram til opphavet.
    Di kofte er særdeles fin synest eg.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!