lørdag 22. august 2015

Kjøkken sett med klut og håndkle!

Som dere har sikkert sett, har jeg denne sommeren strikket en rekke kjøkkenkluter! Se her.
Det har vært avslappende feriestrikking. Og nå har jeg altså strikket et kjøkkenhåndkle til den stripete kluten!
Håndkleet ble strikket med litt bredere striper enn kluten, og er ca. dobbelt så bredt (40 cm).
Jeg brukte Mandarin Petit 100% bomullsgarn fra Sandnes Garn. Klutene er tatt på kokevask, og det har gått bra.
Garnet er veldig fint å strikke med, og klutene og håndkleet ble akkurat passelig tynne, slik at de tørker raskt!
Oppskrift:
Legg opp 106 masker med bunnfargen, og strikk 6 riller. Skift til ønsket farge, og strikk 6 riller samtidig med kant i bunnfargen. Kanten rundt har 6 masker på hver side. Du finner fremgangsmåten her. Strikk til ønsket lengde, og avslutt med 6 riller i bunnfargen.
Hempe:
Legg opp 18 masker, og strikk 3 riller. Fell av, og sy hempen midt på på ønsket bakside! Jeg valgte  å ha den siden frem hvor stripene har en ujevn overgang.
Her henger håndkleet på plass!
Jeg synes det ble fint med striper i pastell!
Og vil nok strikke flere sett med kjøkkenklut- og håndkle!
For å være ærlig så har jeg allerede strikket et kjøkkenhåndkle til!
Men det skal dere få se senere en gang!
Akkurat nå skal jeg i gang med å strikket til guttebarnebarna mine, og det vil bli et fint høstarbeide, tenker jeg!

4 kommentarer:

  1. Så fine!
    Å for et koselig kjøkken.
    Ha en fin lørdag.
    Klem Christina

    SvarSlett
  2. Fint håndkle! Og ikke bare er hjemmestrikkede kluter og hændklær fine, de er også så veldig gode i bruk ;)
    Likte veldig godt de sommerslige sukkertøyfargene du har brukt ♥

    SvarSlett
  3. Så lekkert håndkle! Et sett gjør seg virkelig, både til eget kjøkken og til å gi bort. Jeg synes også fargene er sommerlige og fine.

    God lørdagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Nydelig sett i skikkelig sukkertøyfarger :-) Med dette sette utsettes høsten :-)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!