søndag 26. august 2018

Sy, brodere og montere til bunad! Se alle innleggene mine her!

Jeg hadde aldri brodert med perler, brodert hvitsøm og svartsøm, eller montert bunadsbelte tidligere, og har ingen mor eller bestemor som kunne vise meg det.
Men jeg hadde lyst til å lære meg det! Så ved hjelp av bøker, graving og spørring, prøving og feiling, fant jeg ut av det!
Og nå har jeg nå samlet alle tipsene og rådene i dette ene innlegget! Her finner du fremgangsmåter, mønstre, detaljbilder og linker.

Perlebroderi:
Innlegg om hvordan man broderer med perler, materialer og mønstre.
Endelig på perlebroderi kurs! 
Bunadsbelte: Perler til den store gullmedaljen! 
Broderi av perlebelte til bunad!
* Perlebelte til konfirmantens Vossebunad!

Montering av bunadsbelte:
Her viser jeg hvordan du forer, stiver og syr sammen delene.
* Cathrines tips og råd om montering av perlebelte!
Skjult lomme på baksiden av bringeduken:
Har du ikke bunadsveske, kan en hemmelig lomme romme det du trenger!
* Sy selv: En praktisk lomme på baksiden av bringeduken!

Bunadsveske:
Her får du mønster, sømbeskrivelse og tips til montering av bunadsveske!
* Bunadsveske med perlebroderi!
* Bunadsveske ferdig til 17. mai!
* Sy selv: Bunadsveske med innerlomme og monogram!
* Bunadsveske til mors Rondastakk!
* Rosedrakten får bunadsveske til 17. mai!

Brodert bunadskrin med årstall og monogram: 
Dette bunadskrinet er sydd med perlegarn og pyntet med perler!
* Skrinet med det rare i - del 1.
* Skrinet med det rare i - del 2.
* Skrinet med det rare i - del 3.
 
Omsøm: Hardangerforkle med linning og knytebånd:
 * Hardangerforkle til mor!

Bunadskjorte med hvitsøm - brodering og montering:
* Jeg broderer bunadskjorte fra Voss!
* Jeg broderer bunadskjorte fra Voss: Innspurten!
* Bunadskjorte brodert med hvitsøm og veldig mye kjærlighet!
* Bunadskjorte brodert med hvitsøm og veldig mye kjærlighet passet perfekt!

Bunadskjorte med svartsømsbroderier:
* Jeg broderer: Koneskjorte til Vossebunaden!
* Voss koneskjorte med svartsømbroderier tar form!
* Voss koneskjorte med svartsømsbroderier klar for montering!
* Jeg ble ferdig i tide!
 
Sy en pose til oppbevaring av bunaden:
* Bunadspose etter eget hode!

Vask av bunadskjorte:
* Slik vasker jeg bunadskjorten min i lin!

Etter hvert som jeg skriver flere bunadsinnlegg, vil jeg legge disse til i listen!

Lykke til! 

- Dette har jeg aldri gjort før, 
så det klarer jeg helt sikkert! Pippi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!