fredag 18. mai 2018

Jeg ble ferdig i tide! Voss koneskjorte med svartsøms broderier til datteren min!

Hurra! Jeg ble ferdig med Voss koneskjorten til datteren min akkurat tids nok til vårens konfirmasjon, og til årets 17. mai!
Her får du se noen bilder av bunadskjorten, som jeg ble veldig fornøyd med!
Og den passet helt perfekt til datteren min, heldig vis!
Monteringen tar alltid mye lengre tid enn det man tenker seg.
Men etter at jeg sydde Voss bunadskjorte med hvitsøm til sønnen min i fjor, visste jeg at monteringen ikke var gjort på 1-2-3! Se her.
Det er ermer som skal rynkes og stripes, så de kan sys på mansjettene for hånd.
Det er frontlist som skal monteres, og det gjorde jeg også for hånd.
Kragen skal sys på, og det må også få ta tid, hvis resultatet skal bli bra!
De 4 knappehullene ble sydd for hånd med lintråd.
Jeg broderte et hjerte bak i nakken som en kjærlig hilsen fra mamma!
Og på bringelisten broderte jeg min datters forbokstav og årstallet for broderingen!
Snippene på kragen kan enten brukes med brett, som her, eller uten brett, som på bildet under.
Sølvet festes på bringelisten. Bildet lånt av Norsk Flid.
Du kan se mer om svartsøms broderiene i Jeg broderer: Konskjorten til Vossebunaden og Voss koneskjorte tar form,
og i Voss koneskjorte klar for montering!
Jeg håper datteren min får glede av bunadskjorten sin i mange, mange år!

3 kommentarer:

  1. Så fint at du dokumenterer dette store arbeidet! Datteren din får nok glede av skjorta, og jeg ser for meg at den kan arves også. Et praktstykke du kan være stolt av. Nydelig utført håndarbeid!

    STOR klem og god pinse!

    SvarSlett
  2. Ååå, for eit vakkert arbeid du har gjort.
    Nydeleg skjorte. Eg har ikkje sett denne anna enn på bilde. Du er dyktig, derom hersker ingen tvil.

    God pinsedag frå Anne-Mari

    SvarSlett
  3. så gøy å se. jeg visste ikke at det var et forstykke på denne måten på skjorta.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!