søndag 14. august 2022

Gratis oppskrift: Søte heklede glassbrikker!

I sommer har jeg strikket mye, men det har også blitt litt søm og litt hekling! 
Jeg har lenge tenkt jeg skulle hekle noen glassbrikker til å ha under kaffekrusene våre, og endelig fikk jeg gjort det!
Jeg hadde 1 nøste mykt bomullsgarn (Mandarin Petit) igjen fra strikking av kluter, som ble til  8 heklede glassbrikker!
Brikkene ble 11 cm i diameter, og kan lages mindre eller større etter behov.
Oppskrift:
Heklenål: 3 mm
Garn: Mandarin Petit eller tilsvarende bomullsgarn

6 lm settes sm til en ring med 1 km. 
1. omg: 20 stm  rundt ringen, som settes sammen med 1 km.
2. omg: *2 stm, 2 lm, 2 stm* omg ut, som settes sm med 1 km.
3. omg: *2 stm, 2 lm, 2 stm* i hver lm-bue på forrige omg (= 10 felt).
4. omg: *3 stm, 2 lm, 3 stm* i hver lm-bue på forrige omg + 1 fm mellom buene i raden under.
5. omg: * 7 stm i hver lm-bue + 1 fm mellom buene i raden under. Avslutt med en fm.
Merk: 2 lm erstatter 1 stm i starten på hver omgang.

Har du ikke heklet tidligere, finner du et fin heklekurs hos DROPS her og mer her!
Lykke til!

1 kommentar:

  1. Disse var kjempesøte. Et lett lite håndarbeid. Jeg har ikke tatt i et håndarbeid siden jeg ble ferdig å brodere bunad til barnebarnet. Det kommer nok noe nå til høsten :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!