fredag 3. februar 2012

Årets Saga - jeg velger meg februar!

Så er vi endelig over i FEBRUAR måned, og det har begynt å bli litt lysere ute, og er bittelitte grann vår i luften! Det vil si, det siste er vel mest ønsketenkning!

For etter alle solmerker er det midtvinters, og vi må nok tåle litt mer frost og snø, før de første vårtegnene melder seg! Selv om det en og annen dag kan dryppe fra taket og det står tulipaner på bordet, er det ikke vår riktig ennå!

Men i mellomtiden får man glede seg over at hver årstid har sin sjarm! Og da er Elsa Beskows gamle klassiker - ÅRETS SAGA fra1927- en nydelig bok å lese i og glede seg over!

Denne utgaven fikk jeg kjøpt i en bruktbutikk nylig, og den har utrolig hyggelig tekst og bilder! Her kan man lære om alle månedene, og hva som er det typisk for hver enkelt av av dem!

Boken er gjendiktet av Inger Hagerup, og fås kjøpt her, selv om den er midlertidig utsolgt fra forlaget. Fra boken:

Jeg har fått vite av Menageriet og Anna Maria i Ett Rødt Monogram, at bollene med mandelmasse, som det står om i diktet om februar, heter Semlor, og oppskriften finner du her! Mmmmm, sier jeg bare!

Bildene fra ÅRETS SAGA vil gjøre seg flott på en barneromsvegg, og kanskje det hadde vært fint med den måneden som barnet er født i? Og faktisk får du kjøpt plakater av månedsbildene til Elsa Beskow her!

Som en ekte Elsa Beskow fan, har jeg flere av bøkene hennes i bokhyllen allerede, og jeg har brukt motiv fra dem, når jeg har laget dekor på barnebarnas møbler - se her! Onkel Blås nye båt er en sikker vinner når de vil bli lest for!

Her suser glad barn nedfor bakke, og feirer at FEBRUAR er årets beste vintermåned! Så mottoet må være: Vi ser frem til våren, men nyter gjerne vinterens mange gleder! God & vinterlig helg ønskes dere alle!

10 kommentarer:

  1. hei Cathrine,
    åå så flott en bok du fikk kjøpt, skikkelig nostalgisk å titte i,
    ja vi vil ha vår nå, skjønner at det er kaldt hjemme, er det her å , men kan ikke klage, sola skinner å varmer om dagen.
    ja det er noen bloggger som det er vanskelig å få lagt igjen hilsen på, men de med sånt som deg her som popper opp ved siden ,ja de går det greit med,
    ønsker deg en fin helg,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Hej Cathrine, lovely photo's and books from Elsa Beskow. It is snowing in Holland and it is very cold now.
    The last months we had spring and now we have winter ;)
    Have a nice weekend, klem,

    SvarSlett
  3. Hej!
    Läser ofta Din fina blogg och får inspiration!
    Visst är Elsa Beskows böcker vackra?
    Gav min dotter flera när hon var liten och nu har barnbarnen ärvt dom.
    Men bullarna hon bakar är Semlor. Vet inte om dom finns i Norge, men Du hittar både recept och bilder här:
    http://www.matklubben.se/recept/semlor
    Klicka på namnet, så kommer Du till receptet.
    Hoppas att Du har det lika soligt som jag och önskar Dig en fin dag!

    SvarSlett
  4. Så fint februarinnlegg, Jeg ønsker deg en fin helg. :))

    SvarSlett
  5. Bollarna med mandelmassa är semlor, det äter vi i februari, jättegott! Den boken är så fin och jättesöta nallar.
    Trevlig helg och kram
    AnnaMaria

    SvarSlett
  6. Elsa har så fine historier og nydelige tegninger! :)

    Heldig du er som fant den på bruktmarked! :D Jeg har bare fire stykker, men ønsker meg flere :)

    Ha en flott dag videre :)

    SvarSlett
  7. Hei Cathrine!
    Ja Elsa B. er en stor favoritt her i mormorhuset. Var ikke store jenta da jeg ble lest for fra disse bøkene- om Okke, Nutte og lille Pillerill som bodde i en hytte i skogen stor og vill, om Puttes eventyr i blåbærskogen og de tre fargeglade tantene og onkel Blå. Nydelige alle sammen.
    Var så uheldig å falle på glatta i går og fikk et noe ublidt møte med underlaget. Er ganske så mørbanket i dag, men er nok like hel så med en avslappende helg så er jeg nok tilbake på jobb igjen til mandag ( i dag har det blitt noen timer på sofa'n). Skulle lånt et lite barnebarn i helga, men må utsette det en uke.
    Må si meg enig med deg - alle måneder har sin sjarm, til og med februar! I dag viser måneden seg fra en av sine beste sider, 10 minusgrader men strålende sol.
    Ha en fin helg!
    Hilsen Berit

    SvarSlett
  8. Your BLOG is AMAZING!

    I'm your new follower, thank you for the beautiful photos!

    Lots of LOVE from switzerland
    Jacqueline ♡

    http://jacquelineswhitehome.blogspot.com/

    SvarSlett
  9. Enig med deg ang. Elsa Beskow. Når man leser i disse bøkene med de nydelige illustrasjonene får man nesten lyst til å flytte inn i historien og bli der.

    SvarSlett
  10. Nei, det er ikke helt vår, men det hjelper seg! Nesten lyst når jeg reiser på jobb og nesten lyst når jeg kommer hjem, og sola titter snart i på dagligstua.
    Dessuten: Jeg er mye sammen med en ung mann med Downs syndrom, og har da lært at februar er den siste måneden man bruker vinterstøvler. Mars er vår, og om våren bruker man joggesko! Bare så du vet det!
    Elsa Beskow har vakre bøker, og jeg har Onkel Blås nye båt i hylla. Aldri så galt at det ikke er godt for noe -jeg brakk armen da jeg var 6 og fikk boka i trøstegave.
    Din bok passet aldeles vakkert på gjesterommet ditt - god helg fra Liv

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!