søndag 18. november 2012

Klassisk barnestrikk!

Det har kommet ut en ny bok; Klassisk barnestrikk (Samlaget) av Tove Fevang, som jeg tror vil ligge under mange juletrær i år! Du kan bla i boken her!
Her er mine bilder fra God Morgen Norge på TV2 nylig (se her), da boken ble omtalt, og mange av strikkeplaggene vist frem!
Tove Fevang har vært i arkivet til Sandnes Garn, og funnet frem til modeller fra 1950-60 tallet, og  resultatet har blitt et utvalg på 25 jakke- og gensere, bukser, luer, halser og strømper  i str. 2-8 år!
Her er modellen Snøplog, som har skiløpere sydd på med maskesting, og er en perfekt skigenser!
Og her er modellen Lise-Lotte som har lun sjalskrage, og dekorativt mønster!
På God Morgen Norge hadde Tove med seg 3 søte modeller som viste frem strikkeplagg fra boken,
og her har minstemann, Sivert, fått lua på snei, og har oppdaget seg selv på tv!
Det blir ikke mindre moro når programlederen låner Småtroll-luen hans!
I forb. med utgivelsen av Klassisk barnestrikk, har Samlaget utlyst en konkurranse, der man kan vinne boken - se her! Og hos Adibris kan man vinne garn til en av modellene i boken - se her!
Tove Fevang har for øvrig en veldig hyggelig blogg - se her! Der finner du bl.a. gratis oppskrifter, instruksjonsvideoer, og mye mer!
Her vises flotte trinn for trinn bilder av monteringen av strikkeplagg!

Klassisk barnestrikk med alle sine flotte oppskrifter, anbefales på det varmeste, og blir kanskje årets julegave til mor?
 

9 kommentarer:

Tove Fevang sa...

Tusen tusen takk, for en flott og hyggelig bokomtale Cathrine! Og ikke minst tusen takk for alle bildene du delte med oss etter innslaget på God Morgen Norge på TV2.
Hilsen Tove

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Bare hyggelig! Det er en flott bok, som jeg mer enn gjerne anbefaler til andre strikkeglade!

sylvia sa...

God søndag,
Ja denne er så flott,man mange minner av gensere en har sett før.
Ønsker deg en fin dag.
Klem fra meg til deg

Anonym sa...

Hei Cathrine!
For en hygglig bok å bla i! Du skjønner da jeg var liten hadde jeg bare hjemmestrikkede og hjemmesydde plagg. Min mamma var en reser med både strikkepinner og symaskin. Tror ikke jeg fikk mitt første kjøpeplagg før jeg var 10 år! Det var en rød kreppstrekkbukse. Den passet helt perfekt til nystrikket setesdalsgenser med broderi. Koselig med tilbakeblikk på gamle mønster. Kos deg på søndag ettermiddag. Klem Berit

rett og vrang sa...

Tove er flink! Blei kjent med henne for sikkert 20 år siden, men nå er det lenge siden jeg har sett henne. Klassikere er godt å ha! S-hilsen

Fra huset i svingen sa...

Så mye fint, tror jeg må kjøpe denne til mamma`n min til jul ;)

Klem Karianne

Beate sa...

Tjo ho tror eg legger ei under jultreet tell ho mor;D så eg e sikker på eg får den;) fin blogg du har--så mye å se på her!!!
Klæm fra Beate

Blått til lyst sa...

Koselig innlegg - som alltid :-)
Jeg skjønner at jeg må skaffe denne boka til biblioteket. Nå får vi visst ikke strikkebøker nok. Jeg tror ikke jeg har opplevd maken i mine 30 år på bibliotek. Flott at folk strikker igjen!
Alle barnehagebarna i kommunen kommer på lesestund på biblioteket, og skal de være ute etterpå, kommer nesten alle sammen i flotte strikkegensere. Så bøkene blir ikke bare lest, de blir brukt.
God uke til deg -klem fra Liv

Romantikk-takk. sa...

For en flott og inspirerende
blogg du har. <3
Klem Mette.