lørdag 30. mars 2024

Frem fra glemselen: De gamle lysskjoldene fikk lyse igjen!

Et dypdykk i en gammel skipskiste, resulterte i at et par gamle lysskjold i messing så dagens lys igjen! De hang på stueveggen i mange år, men ble aldri tatt frem igjen da vi flyttet ut av byen.
Men etter en grundig puss og polering, var de igjen klare for et nytt liv på stueveggen!
Og her henger de, med gule stearinlys, klare for påske!
Lysskjoldene ble kjøpt i en bruktbutikk for mange år siden. På baksiden står det "A. Eriksson, Striberg".
Arne Eriksson hadde i mange år en kunstsmie i Striberg utenfor Nore i Örebro län, der han blant annet laget disse lysskjoldene i messing. Les om ham i Ljuskopparnas historia.
Det har ikke lykkes meg å finne så mye ut om Arne Eriksson i Striberg, men lysskjoldene og andre gjenstander fra smien hans selges ofte på auksjoner.
Tidligere ble slike lysskjold mye brukt i kirker eller på større gårder. Her fra Dal gård i Ullensaker (Foto: Digitalt museum).
Her har lysene vært tent i hele påsken! 
Og jeg er så glad for at lysskjoldene dukket frem fra glemselen! 
Nå skal de få lyse titt og ofte på mørke dager året rundt!
 
Fortsatt god påske til dere alle!

2 kommentarer:

  1. Hei hei! Jeg skulle egentlig kommentere på det siste innlegget ditt, men fant ingen plass å skrive....
    Ja nå lengter vi nok alle til vår og vårblomstene. Her på nordvestlandet hvor jeg bor, snør det igjen også i dag.
    Snøklokkene, Krokusen og en liten rosa Primula stod i full blomst nå, - men nå helt dekket ....
    Ønsker deg en fin vår framover!

    Inger G.

    SvarSlett
  2. Så mange "skatter" du har. Disse lysskjoldene er virkelig vakre. Og så er du så god til å pynte! Jeg har vært syk lenge og ikke lest blogger. Er bedre nå, og det var artig å stikke innom igjen.

    Mvh Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!