lørdag 26. september 2015

Cathrine Design: Oppskrift kjøkken håndkle og klut med ruter!

Som jeg lovet dere: Her kommer oppskriften til kjøkkenhåndkle- og klut med ruter, som jeg strikket til min datters fødselsdag! Se her.
Slik strikker du kjøkkenhåndkleet:
Legg opp 110 m med Mandarin Petit baby bomullsgarn e.l., og strikk 5 riller.
1. Strikk så 5 m r * 5 m vr, 5 m r 10 gr.*, 5 m. rett. De 5 kantemaskene  på begge sider strikkes alltid rett. Snu og str r over r og vr. over vr. 6 omg. 
2. Strikk så * 5 m r, 5 m vr 10 gr.* Snu og str r over r og vr. over vr. 6 omg. 
1. og 2. strikkes annenhver gang.
Stripene på midten er strikket i 2 ruters høyde. Jeg har strikket 9 ruter hvitt, 2 lysblått, 2 hvitt, 2 rosa, 2 hvitt, 2 lyseblått, og 9 hvitt (= 28 ruter). Avslutt med 5 riller.
Håndkleet ble 40x55 cm, og det er akkurat passelig størrelse for et kjøkkenhåndkle, synes jeg!
Slik lager du hempe: Legg opp 20 masker, og strikk 3 riller. Fell av, og sy hempen på.
De 3 kjøkkenklutene har jeg laget i forskjellige farger og striper, som kan kombineres med håndkleet!
Slik strikker du kjøkkenklut:
Legg opp 60 m med Mandarin Petit baby bomullsgarn e.l.), og strikk 5 riller.
1. Strikk så 5 m r * 5 m vr, 5 m r 5 gr.*, 5 m. rett. De 5 kantemaskene  på begge sider strikkes alltid rett. Snu og str r over r og vr. over vr. 6 omg. 
2. Strikk så * 5 m r, 5 m vr 5 gr.* Snu og str r over r og vr. over vr.  6 omg. 
1. og 2. strikkes annenhver gang.
Strikk 11-12 ruter i høyden, og avslutt med 5 riller.
Stripene på midten er strikket i 1 ruters høyde. Jeg har strikket 3 ruter hvitt, 1 lysblått, 1 hvitt, 1 rosa, 1 hvitt, 1 lyseblått, og 3 hvitt (= 11 ruter). Avslutt med 5 riller. Klutene ble 20x20 cm.
Hempe til oppheng laget jeg slik: Stikk heklenålen inn i en sidemaske på baksiden, hekle ønsket antall luftmasker, og trekk tråden gjennom en maske på motsatt side. En annen måte å gjøre det på finner du her.
Rutemønsteret gir en fin effekt, og er enkel, hyggelig strikking!
Og så er det ekstra stas å gi bort eller bruke hjemmestrikkede kjøkkenkluter- og håndklær!

Husk at oppskriftene kun er ment til privat bruk!
Lykke til!

3 kommentarer:

  1. Delikate farger på klutene dine. Herlige pasteller :-)

    Ha en flott høstuke

    SvarSlett
  2. Så fine kjøkkenkluter du har strikket, herlige og delikate pastellfager!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!