onsdag 28. februar 2018

Jeg broderer: Koneskjorte til Vossebunaden!

Vårens store prosjekt er at jeg skal brodere- og sy svartsømsskjorte til min datters Vossebunad!
Bunadskjorte med svartsøms broderier brukes kun av gifte, og kalles også derfor for koneskjorte.
Min datter har for lengst giftet seg, og har fått seg både sølvbelte og grønn kant med sølvbord på stakken, som er forbeholdt gifte koner, men har altså manglet konskjorten.  
Og nå får hun den av meg til sin 40 års dag! Tidligere har jeg sydd bunadsveske med perlebroderi til henne!
Materialene til svartsømsskjorten ble innkjøpt på Voss for et par år siden, mens mønsteret er lånt. 
Det er det klassiske mønsteret som vises her hos Norsk Flid.
Mønsteret syes med sorte korsting og holbeinsøm på 14 tråders tellelin. Broderigarnet er DMC 80.
Jeg hadde håpet jeg ville slippe å sy med forstørrelsesbriller, men det klarte jeg ikke! Og godt lys må til!
Og det går sakte fremover! 
Her broderer jeg frontlisten (frontstykket foran).
Jeg håper å bli ferdig til årets 17. mai, men det må ta den tiden det tar!  Fortsettelse følger!

1 kommentar:

  1. Jeg er imponert, fordi - jeg elsker håndverk.
    Det er en kunst å lage slike vakre ting.
    Hold fingrene krysset... at du kan gjøre det på en tid som er behagelig for deg.
    Ser frem til å se arbeidet ditt.
    Hilsen. God kveld. Klem fra Viola

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!