søndag 21. februar 2010

Våren lar visst vente på seg!

Vi er vel alle enige om at denne vinteren har vært vinter med stor V, og at den har buktet og vridd seg, og kastet kulde og snø på oss i en uavlatelig strøm. Uten av vi har kunnet verge oss mot udyret. Og alle forsøk på å rømme eller lete etter vårtegn, har bryskt blitt avvist. Så derfor sitter vi her nå, og har opplevd vår hardeste vinter på 100 år. Minst! Overdrivelse kommer alltid godt med når man skal sette ting på spissen. Og denne vinteren har vært den verst i manns minne. Bildene over er fra Oslo i 1938, da det slettes ikke var noen spøk å være bybud!
Og selv danskene kan jo nesten gå tørrskodde på isen mellom Sjælland og Jylland i disse dager! Det er dokumentert hos Helle Pirette, og er ikke hverdagskost på de kanter! Bildene over er fra 1919, da isen frosset i Kragerøfjorden, og båtene sto bom fast! Den eneste måten å komme seg frem på, var med hest og slede!
Så derfor har jeg drøyd det med å ta av meg skiene, og venter på varmere vær, og bare veier! Det er mulig jeg må vente en god stund til. For været fremover er vel spådd til å bli mer enn vinterlig, og vinterferieturistene blir muligens bedt om å holde seg inne.
Og da finner jeg det mye mer behagelig og trygt å holde meg i lavlandet. Jeg er ikke så tøff når det gjelder snø og kulde, og kunne nok ikke ha tatt 1 år på Svalbard, nei! Ei heller tatt et forfriskende bad fra et isflak, slik denne karen, Peter Zapffe, gjorde i 1928, da han var med på en av Roald Amundsens ekspedisjoner.
Nei, som min bedre halvdel pleier å si: - Vinteren er for spesielt interesserte! Og det er jeg for så vidt enig i. - Men det er jo fint da, svarer jeg, at barna får oppleve en skikkelig, norsk vinter, og får ake, og lære seg å stå på ski! Og da nikker han og sier seg enig i det, mens han kommer med noen mindre pene gloser, før han går ut for å måke snø, igjen!
Bildene er lånt fra Nasjonbibliotekets fotosamling Galleri NOR.
Dere må dessverre vente en dag til på bilder av perleblomstene, som jeg lovet i går, men i morgen, da kommer de! Det var hyggelig at så mange av dere har gode minner fra egne dukkehus, selv de laget av en enkel skoeske! Ha en god søndag, og titt gjerne innom igjen i morgen!


13 kommentarer:

  1. Ja, det har vært en uvanlig vinter her i nord også. Det har vært vanvittig lite snø og veldig kaldt. Så våren kommer definitivt sent hit også.
    Ønsker deg en god søndag.

    SvarSlett
  2. Hei..

    Artig innlegg, og flotte bilder fra de gamle dager :O)
    Jeg er nok i den kateorien "spesielt intreserte" når det gjelder vinteren og snø.
    Jeg ELSKER snø og alt som hører med :O)
    Måker til og med snø med et smil, det er jo god trim..
    Så har jeg tre barn som aldri har vært så aktiv som denne vinteren, de er ute tidlig og seint, trøtte som strømper på kveld og sovner med masse planer for morgendagen.
    Det har nesten vært som en eneste lang vinterferie siden før jul.
    Men om en uke, da reiser vi på hytten på Voss, og da får vi virkelig bruk for den treningen i snøen vi har hatt..

    Men for all del, jeg skjønner godt at folk er lei snøen no, jeg kan nok kanskje brumme litt jeg også, bilen min har stått i garasjen siden før jul, og jeg savner den...
    Så når snøen takker for seg,ja, da blir jeg nok glad jeg også:O)

    Ha en flott søndag..

    Linda..

    SvarSlett
  3. hei Cathrine.
    ja vinteren har vært laang og fin,deilig med skikkelig vinter da,
    å ikke alt dette slapset vi har hatt føør,men nå går lengten mot vår ja,men det er vinter ennu,-12 ute idag,men vi ser sola.
    øser deg en herlig søndag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  4. Et kjempekoselig innlegg. Jeg synes på en måte at det er koselig med alt snøen men på en annen side så vil jeg jo gjerne ha vår. Men det blir iallfall tid til mye inne kos sammen med familien. Her laver også snøen ned eller la oss si vannrett men vi klager ikke av den grunn. Her er det sur steika som opptar hele min oppmerksomhet og den middagen ser jeg virkelig frem til:)

    Ha en nydelig søndag. Klem fra Elin:)

    SvarSlett
  5. Så god du er til å lete fram interssante bilder - og til å knytte en god tekst til dem!
    I dag har jeg valgt å ikke kikke ut, men å sette igang med kakebaking og matlaging. Fyller snart 50, og har bedt 34 på fingermat- og kakefest. Her hjemme.... - hjelp, hva har jeg gjort!
    Ellers kan datteren min i Polen melde at der ser de tegn på vår, etter en vinter som har sprengt alle grenser. Her har vi i det minste utstyr til å takle snøen, i Stettin er det adskillig dårligere med slikt.
    Ha en riktig god søndag!

    SvarSlett
  6. Takk for koselig hilsen inne hos meg!

    Så flotte bunad og drakt du har laget! SYns rosedrakten var helt sjønn jeg da,og Vossa bunaden og selvsagt ;) SÅ flink du er!

    Hva brukte du til forklet, heklet du, sydde du eller kjøpte du en blonde? Fikk det ikke helt med meg. Fint var det iallfall ;)
    SKal igang her med bunad til mannen og, sånn smått om senn. Skal klippe og begynne på skjorten hans på tirsdag. Heldigvis har svigermor sydd kvitsømmen hans ;)

    Håper du får en fltt søndag ;)

    SvarSlett
  7. Hej!

    Ja! hold da op hvor er der meget sne, det ser jo flot ud.
    Men den gang skulle vi jo heller ikke ud og isse bilen af...
    Eller være nervøs for, at dem vi holder af kom galt afsted på de glatte veje.
    Igår da vi havde tøvejr, gled der en kæmpe bunke af sne ned fra vores tag, jeg var lykkelig for at der ikke kom nogen på fortovet, så var de blevet begravet i sneen...
    Ha´en dejlig søndag.
    Knus Susi

    SvarSlett
  8. Så flott innlegg, vinteren kan jo være vill og vakker.
    Vi har hatt en kald vinter, og passe med snø...håper det blir litt varmere - 1o til - 20 i i lange perioder er guffent.
    Har nettopp vært ute og måkket frem en bil, har neglebit på tærne..
    Ha ei fin uke!
    Klem ry : )

    SvarSlett
  9. Jeg er så heldig å ha en mann som måker snøen vekk, slik at jeg bare kan sette meg inn i bilen å kjøre.
    Det flotte med vinteren er bl.a. alle hyggelige inneaktiviteter . Deilige stunder ved peisen/ovnen med en god bok eller et håndarbeide.
    Sola klarer ikke helt å trenge gjennom i dag, men en tur ut med kamaraet ble det for meg!
    Ha en nydelig søndag!:)

    SvarSlett
  10. SÅ vakkert!
    Nydelige historiske bilder, de er så stilrene og lekre!
    Ja vinteren er lang iår, men som Stein Ove Berg sier i sangen sin "..., men husk at snøen bare gjemmer på en vår."
    Var ikke de oppmuntrende*)
    Bloggen din er som et skattkammer, det er så mange nydelige ting i hver en krok! ❥❥❥
    Ønsker deg en strålende kveld!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  11. Jeg er så enig i alt du skriver. Vinteren er kjekk for ungene - men de må vel sies å være spesielt interesserte vel .. :o)

    Herlig innlegg om dukkehus under her ... :o) Jeg prøver å påvirke minstejenta til å ønske seg Lundby hus til oss .. hihi .. Har hatt lyst på det så lenge jeg husker. Hadde et hjemmesnekra et da jeg var liten .. en etasje .. og pappa hadde lagt ned masse arbeid i det. Ble litt som når man kikker i huskataloger - vi lekte ovenfra .. det var ikke noe tak. Men dører, vinduer etc var det. Gardiner, forskjellige tepper, gulvbelegg, tapeter etc .. Snille pappan :o) Ga bort huset til ei mye yngre venninne i et anfall av snillhet da jeg trodde jeg hadde vokst fra det .. ANGRE ANGRE ... :o)

    Ha ei kjempefin ny uke - håper vinteren snart slipper taket og lar sola smelte snø og is.

    SvarSlett
  12. Tack för titten inne hos mig! Vilken fin o mysig blogg du har! Hoppas att din helg varit bra! Måndagskramar Therese

    SvarSlett
  13. Hej Cathrine!! Hvor fint med billeder fra vinteren som den formede sig HVERT år (??, det tror vi) i de gode, gamle dage. Alt var bedre i gamle dage!!

    Og overdrivelser fremmer jo som bekendt forståelsen, men jeg vil nu alligevel lige korrigere:
    Man får ikke våde fødder hvis man hedder Jesus til fornavn og befinder sig gående midt på bæltet, hvor der er isfrit.
    Men kystnært mellem Lolland og Langeland var der pakket med drivis!

    Tak for linket til min side, min norske ven og hav en dejlig dag!

    Helle

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!