torsdag 15. april 2010

God bok: Ole Edvart Rølvaags bøker om amerika farerne

De fleste skandinaver kjenner til utvandrernes historie gjennom svenske Vilhelm Mobergs bøker, og filmatisering av disse, hvor Liv Ullmann og Max von Sydow spilte hovedrollene. Reisen til Amerika, og etableringen på prærien, gjorde stort inntrykk! For et par år siden kjøpte jeg en dvd med Utvandrerne og Nybyggerne - se her - og det ble et hjertlig gjensyn med Karl Oscar og Kristina!
I voksen alder har jeg drevet med slektsforskning, og bl.a. funnet slekt i Amerika! Min tipp-tipp oldmor utvandret i 1869, sammen med to voksne barn, og de etablerte seg etter hvert i Wergeland, Minnesota. Min oldefars to eldre brødre reiste også over, og det gikk flittige brev mellom dem! Men de så hverandre aldri igjen; slik det ofte var.
Litt tilfeldig kom jeg over en bok om den norske utvandringen til Amerika, skrevet av Ole Edvart Rølvaag (1876-1931). Han var opprinnelig fra Nordland, og bosatte seg i Minnesota. Hans beretning om "norskene" som utvandret, fant jeg i en gigantbok fra Aschehoug utgitt 1987, som har samlet de 4 bøker i 1: I de dage, Riket grunnlegges, Peder Seier og Den signede dag. I den engelske versjonen er bøkene samlet i Gigants In the Earth.

I denne historien følger vi nordlendingen og kystfiskeren, Per Hansa, og hans families endesløse ferd over prærien mot vest. Den føreste vinteren tilbringer de i en jordhytte. Med tiden etablerer de seg, sammen med mange andre nordmenn, og får en velstand de aldri kunne drømt om her hjemme!
Likevel preges de av savn og dårlig samvittighet ovenfor dem som ble igjen, og konflikter med de senere oppvoksende generasjoner. Rølvaag skriver veldig godt, og bøkene gir et unikt innblikk i livet til dem som reiste fra Norge til Amerika! Boken/bøkene får du lånt på biblioteket, evt. på fjernlån!

4 kommentarer:

  1. hei Cathrine,
    dette virket spennende,tenk å de strevde før i tiden å tenk å glad de var over å komme til amerika.
    blir ikke tid til så mye blogging om dagen med meg,en må jo nyte sola og våren,
    herlig vi har det om dagen,jeg har endel besøk,gode venninner som vil sitte hos meg i sola ,
    nydelig ,men jeg kjenner det litt i halsen i kveld,
    håper du kjenner bedring nå,
    hjelper om det går fremover,
    ønsker deg en herlig kveld,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Så spennende og interessant! Kanskje til høsten er det noe å lese...men nå føler jeg at jeg må nyte dagene ute :) Ligger en liten ting til deg inne hos meg! Setter stor pris på bloggen din!

    Klemmer

    SvarSlett
  3. Ligger noe til deg på bloggen min :)

    SvarSlett
  4. It sounds like a wonderful book. Thanks for letting us know about it.
    I love the beautiful pictures too.
    Blessings,
    Marcia

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!