torsdag 17. april 2014

En gutt er født!

Det kom et kort for noen uker siden,  fra våre engelske venner, som kunne fortelle at en guttebaby var født!
For i England sender de nybakte foreldrene fremdeles ut et såkalt baby announcement card, for å meddele familie og venner den store nyheten!
Her tas ikke noe på forskudd, men gjøres på den gamle måten, og barnets kjønn og navn annonseres først etter fødselen.
I motsetning til i USA, hvor de har Baby Showers, og et Baby Gender Reveal Party (som jeg fortalte om her), så mye er avslørt før fødselen.
I kortet fikk vi vite at de stolte foreldrene har gitt gutten sin navnet
William John, at han ble født den 21. mars, og veide nesten 4 kilo!
http://www.florisbooks.co.uk/authors/book/Elsa-Beskow/Elsa+Beskow+Baby+Book/9781782500063
Fødselsgaven fra oss var Elsa Beskows baby bok! Den får du kjøpt her (eng) og her (svensk).
I tillegg har William også fått denne Elsa Beskow-plakaten til å ha på rommet sitt! Den kjøpte jeg hos Lille Martine!
Jeg synes det er en fin tradisjon å sende ut en baby-melding (denne er fra 1980-tallet, da Williams mamma ble født!), eller sette en annonse i lokalavisen.
Eller som man gjør i Danmark: Setter ut en stork, som har rosa eller lyseblå pynt!
Baby William-kortet skal jeg ta godt vare på, som et hyggelig minne! Og så vil jeg jo alltid vite når han fyller år!


7 kommentarer:

  1. God påske, Gratulerer holdt eg på å si, koselig måte å gjøre det på.
    Viste ikkje at dei pynta med storken på den måten i Danmark,

    Flott gave dere sendte også, liker godt dei bøkene så koselige.

    Er først oppe, og har laget deig, så viss dei andre venter litt, får dei nybakst til frokost.

    Ha ei fin Påske, Klem fra meg.

    SvarSlett
  2. HEI
    innom for å ønske deg en riktig god påske.
    håper du nyter gode dager. her venter vi på sol og varme, da skal det bli uteliv og grilling av pølser.
    i dag regner det... men i morgen skal finværet komme.gledes!
    klem TOVE

    SvarSlett
  3. Hei

    God påske.
    Jeg prøvde legge igjen hilsen i stad, men den ble borte.
    Håper du har fine dager og solskinn... Det er vår; herlig!

    Masse hilsener og klem
    TOVE

    SvarSlett
  4. Så fin tradisjon, til og med jeg har ikke hørt om dette, selv om jeg er halvt engelsk (men, har jo aldri bodd der borte)

    Koselig å få sånt i postkassen idag, som det stort sett bare kommer regninger og reklame...:(

    God påske til deg og dine :)

    SvarSlett
  5. Fint med ulike tradisjoner!
    Ønsker deg og dine en fin påske! :)

    SvarSlett
  6. Så veldig fin... William John... gratulerer foreldre :-) Hyggelig boken du har sendet. Elsa Beskow jeg kjenner siden jeg strikte med Ingunn Tomtebovottene... og jeg kjøpte Tomteboboken. Riktig søt.
    Hilsen jeg sender deg hjertelig.

    SvarSlett
  7. Hm, her i Nederland er vi ikke så beskjedne - alle skal få vite de glade nyhetene. Kort sendes, en stork plaseres utenfor huset (eller klistres mot vinduet, modern variasjon) og ofte henges det en guirlander med barnets navn foran vinduet.
    Kommer man på besøk for å beundre den nye verdensborger, får man kaffe og kavring med smør og rosa eller blå 'muselort'... (sjekk Google: 'beschuit met muisjes')
    Smaker faktisk godt! Anisfrø med sukkertrekk, anis er melkfremmede, som lykkesymbol for moren.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!