torsdag 9. mai 2019

Anne-dukken i ny bunad til 17.mai!

For noen år siden kjøpte jeg en dukke med Hardangerbunad til barnebarna, til å leke med!
Bunaden kunne tas av og på.
Men nå som barnebarna er vokst fra dukkelek, tenkte jeg at det var på tide å selge bunadsdukken.
Og etter en stund ble den kjøpt av en dame, som ville bruke bunaden på sin Anne-dukke!
Det viste seg nemlig at bunaden passet den minste av de 3 dukkestørrelsene!
Anne-dukken var veldig populær på 1950- og 1960-tallet, og ble produsert av Åsmund S. Lærdal/Lærdal leketøy.
Det var den først dukken i mykplast, og ble en bestselger i Europa. Lykkelig var den som kunne åpne en slik eske pent pakket inn på julaften i 1952!
Anne-dukken kom både med- og uten klær. 
Man satset nemlig sterkt på at kreative bestemødre skulle sy og strikke for å kle opp Anne-dukken!
Men tilbake til Hardanger dukkebunaden. Her ser dere Anne-dukken bunadskledd og fin, og klar for årets 17. mai! 


5 kommentarer:

  1. Takk Catherine, en veldig fin oppføring.
    En glede å lese for meg. Jeg vet ikke om jeg kommer til Stavanger en gang, men hvis jeg det
    gjør, besøker jeg barne museet med glede.
    Ha en fin dag. Klem fra Violaa

    SvarSlett
  2. Anne dukken bringer mange gode minner! Jeg fikk min i 1957, da jeg var tre år gammel. Og takk for linken til historien om dukkene, det var veldig artig å se på og lese om.

    SvarSlett
  3. Så koselig å se Anne dukkene. Fine dukkeklær og det var spesielt å ha bunad til dukken. Du har så mange koselige bilder.
    Jeg var heldig å finne en Annedukke med halvlangt hår i julegave tidlig på 60 tallet. Da hårlokkene mine ble klippet i fire årsalderen, ble jeg fortalt at håret vokser ut igjen. Senere samme dag fant de meg i en krok på kjøkken der jeg var godt i gang med saksa i dukkehåret. Hva har du gjort? spurte mamma. Håret vokser ut igjen var svaret hun fikk. Dukka tror jeg fremdeles er på loftet.

    SvarSlett
  4. Så artig å lese det du skriver om Anne-dokka! Jeg ønska meg en slik da jeg var i dokke-alder på 50-tallet, men jeg fikk dessverre ikke det. Jeg fikk en annen sove-dokke, men den kunne dessverre ikke måle seg med den populære Anne-dokka. Akk, ja.

    Her har det snødd i dag, og etterhvert gikk det over til regn. Vi trenger nedbør så det kan bare regne i morgen også.

    Hlem fra Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!