onsdag 19. september 2012

Vinn MARIUS strikkebok!

Mens jeg er i sluttspurten av min aller første MARIUS-genser, har det dukket opp den flotteste MARIUS strikkebok i min postkasse!
 
Og det var akkurat det jeg trengte nå! For å få en dytt i riktig retning, og får fullført det siste ermet, og kaste meg over monteringen! Jeg har skrevet om MARIUS-mønsteret og strikkeprosjektet mitt her!
 
Men i MARIUS strikkebok - Klassikere, historier og nye oppskrifter (juritzen forlag), finner du absolutt "alt" om Norges nasjonalgenser, og 45 MARIUS-strikkeoppskrifter!

Det er nesten 60 år siden MARIUS-genseren ble designet av Unn Søiland, og ble vårt mest populære strikkemønster noen sinne! Skiløperen Marius Eriksen ga navn til genseren og mønsteret!

Her er MARIUS-genseren på en heller frustrert Henki Kolstad i skikomedien Troll i ord fra 1954!

I MARIUS strikkebok får du et fint innblikk i historien rundt MARIUS-mønsteret, og det er bl.a. intervju med en trofast håndstrikkerske, som på 1950-tallet strikket 1 stor herregenser pr. uke, noe hun fikk kr. 25,- for!

I dag har MARIUS-mønsteret igjen fått et oppsving, og her ser man en kjent Senkveld duo på bokens skrytesider!

Det er også bilder av MARIUS-genseren i mange forskjellige farger.

Og det er ingen grenser for hva man kan lage med MARIUS-mønsteret - som disse morsomme ZALO-trekkene!

Boken har 45 MARIUS-strikkeoppskrifter til barn, voksne og til kreativ bruk av mønsteret, som iPhone trekk, putetrekk, grytekluter og mye mer!

1 av dere kan nå vinne MARIUS strikkebok, og du deltar i trekningen ved å kommentere under dette innlegget! Hvis du ikke har egen blogg, husk å legge igjen e-post adr. din! Trekning 3. oktober! Lykke til!

 

62 kommentarer:

Hanne Margrete sa...

Dette er en bok etter min smak! Elsker Mariusmønster, og elsker å strikke!! Trekker et lykkelodd og håper jeg er heldig:)
Ha en flott dag!

Klem fra Hanne:)

Two sa...

Oj, denne vil eg gjerne vinne ja!! Kjempeflott bok!

hege sa...

Denne boka har jeg kjempelyst på - og jeg har jo hatt flaks her hos deg før, så keg krysser fingrene alt jeg kan;-) Og dersom jeg ikke blir den heldige vinneren tror jeg jammen meg at jeg må strikke et Mariusplagg uansett, for det er virkelig et mønster å bli i godt humør av!

Chatrine [C.H.J. Creations] sa...

For en flott bok! Jeg har sååå lyst til å strikke en marius genser til sønnen min! slenger meg med i trekningen og krysser fingrene:)

Blåbærtua sa...

Så fint me Marius mønsteret,eg vil gjerne være med:)
Ønske deg ein fin fin dag!
Klem fra Lillian

Liv sa...

Tenk om jeg hadde vært så heldig! Jeg prøver...:))
Hilsen
krykkja@hotmail.com

Anonym sa...

Hei,vil gjerne være med på trekningen.Strikker masse og her er det nok mye flotte oppskrifter (jmag-vaa@online.no)

Anonym sa...

Å, nå leita jeg akkurat etter Marius-boka på nett og så dukket dette innlegget opp. Da må jeg jo benytte sjansen og ta et lodd hos deg.
Gleder meg til å følge bloggen din.
Hilsen fra Anine
akdahl(a)gmail.com

Soline sa...

Denne har jeg lyst på! Tar et lodd og krysser fingrene!

Ha en fortsatt fin dag!

Anonym sa...

Denne hadde vært fin å ha! Selv om jeg opp igjennom har strikket så mange Mariusgensere at jeg kunne mønsteret utenat (det har vel blitt rundt 20 stykker i ulike størrelser), så hadde det vært flott å hatt alle oppskriftene samlet mellom to permer.
Ønsker deg en fortsatt fin dag! Hilsen Berit

Anonym sa...

Hei! Denne så fristene ut! Krysser fingrene og tar et lodd! Hilsen Rikka (Rikka82@msn.com)

Naturlig Rosa sa...

Den boka må være høstens må ha bok, prøver et lodd i lotteriet ditt, så får jeg ta turen på butikken hvis jeg ikke har hellet med meg :)

Ønsker deg en fortsatt flott dag.

Pia sa...

Jeg vil meget gerne deltage.

Blindleio sa...

Denne hadde vert kjekt å vinne ja. Marius genser er min favoritt. Har nettopp funnet ponsjoen som min mor strikket til meg da jeg var 10 år, begynner å bli noen år siden det nå. Var faktisk nesten like fin etter over 30 år.

Helen sa...

Har selv strikket 3 Marius gensere, men må innrømme de var alle i størrelse 2 år, 4 år og siste 6 år.....går da ganske fort unna.

Men, ønsker meg likevel denne boken, så da super fin ut :o)

Vårglad sa...

Mariusmønsteret er alltid like fint, uansett kva det brukes til. Vil gjerne ha fleire ideer, og deltar derfor gjerne i trekningen:)

Birgitte sa...

Mariusmønsteret er så nydelig! Krysser fingrene for at jeg har vinnerlykken med meg her :)

Tone sa...

Elsker mariusmønsteret, håper på vinnerlykke!:-)
tonenordahl@hotmail.com

Anonym sa...

Oisann, her må jeg være med for den ønsker jeg meg!Artig med ny inspirasjon...
Hilsen Monnica
mo-skog(at)online.no

Anonym sa...

Marius går aldri av moten.. hadde vært supert å vinne denne boken:))
Krysser fingrene!
Ha ei fin uke:)

Hilsen Hilde
hilols2@online.no

Jane sa...

Hei, så flott side du har og jeg er evig forelska i Mariusmønsteret!

(strikkedilla@hotmail.com)

knitnetty sa...

Jeg husker det første jeg strikket i Marius-mønster. Det var et pannebånd til pappa. Men han var allerde blitt veldig tynn i håret på den tiden, så han hadde egentlig bruk for et litt mer dekkende hodeplagg ;) Da strikket jeg en lue til ham, og en til meg også. I ettertid har det blitt flere varianter med dette møstret, både store og små plagg.
Nå vil jeg prøve å vinne denne boken, så jeg kan mimre litt ;)

Anonym sa...

Denne boka er midt i blinken! Krysser fingre og tær og håper på det beste ;)

Vennlig hilsen Ida

idahaga@gmail.com

Olajda sa...

Hei,
Mariusmønster er fin og jeg vil gjerne delta i trekning :)
hilsen fra Aleksandra

Anonym sa...

Ja, denne trekningen vil gjerne jeg være med på også:)
Hilsen Siv Bente (sivbentegr@gmail.com)

Fra huset i svingen sa...

Den boka skulle jeg gjerne gitt til mamma`n min, så da krysser jeg fingrene for at jeg blir den heldige ;)
En liten give away på gang hos meg igjen hvis du har lyst...

Ruths datter sa...

Ja det hadde gjort seg. Den boka ser bra ut. tar sjansen jeg da.
Klem

Tonemor sa...

Ja, den boka vil jeg gjerne ha.
Krysser fingrene og håper det blir meg.
God helg
Klem Tone

StrikkeDolla sa...

Åååh så gøy!! Jeg er marius-fan så det holder! Og boken står øverst på ønskelisten min!!
Da krysser jeg fingrene og håper på vinnerlykke :-D

ANNEPÅLANDET sa...

ja, men en marius-bok vil man jo gjerne vinne! Nå er den på bestselger-toppen og all ting!

Anonym sa...

Hei... en flott bok som jeg ønsker meg masse....selv hunden ønske seg mariusgenser ;-)

Mvh
hejo3@online.no

Cathrine Hughes sa...

Bor i England og vil lage mye fint som markedfører norsk tradisjoner i utlandet med en sånn bok!!

Cathrine Hughes sa...

Bor i England og ville kunne lage mange flotte ting fra denne boken som vil markedsføre norske tradisjoner i utlandet.

Anonym sa...

Denne boken kunne jeg tenkt meg å ha! Jeg er veldig glad i å sy og strikke, men har aldri prøvd Marius-mønsteret. Og hadde vært kjekt å prøve det! Krysser fingrene!
Takk
Hilsen, Iana
ianamorari@yahoo.no

løperen sa...

Så på den boken her om dagen, men som en fattig student jeg er, så hadde jeg ikke råd. Krysser fingrene for at jeg har lykke her hos deg :)

Bente sa...

æ Ønske meg den boka her av alt på jord!!!

Bente

bente_mm@hotmail.com

Anonym sa...

Flott bok på en flott side :-)
Blir gjerne med i trekningen.
Ingrid. ihaug@online.no

borch sa...

Har hatt sånn lyst på en mariusgenser i snart to år, men ingen i min familie strikker lengre så da er min eneste sjanse å strikke en selv. da hadde jaggu denne boka vært nyttig å ha.
christina.

borch.christina@gmail.com

Anonym sa...

JOHOOOO! Dette har eg venta lenge på! Skralt i pengepungen akkurat nå, men eg gleder meg til ein dag å strikke Iphone-taske til alle eg kjenner! Fint innlegg om et strålende mønster :)

-Lotte
rlot@sthf.no

Christine sa...

Hei hei
Jeg blir gjerne med i trekningen om denne boken.
Har ikke strikket så mye mønster før, men kanskje jeg kan lime post-it lapper på sidene til de tingene jeg ønsker meg, og så leverer jeg boken og garn til mormor;)

Ønsker deg en flott søndag!
Klem fra Christine

elizabeth sa...

Jeg er med.
Masse gode minner fra barndommen, min mor strikket Mariusgensere i flere farger.

Elizabeth
eliwestby@hotmail.com

Oline sa...

Å. denne kan eg ha bruk for! ønsker, ønsker!!

Maris Gyngestol sa...

Ojoj! Ønsker meg gjerne!! :)

Anonym sa...

geweldig, ik doe mee!!!!!!

met groet vanuit HOLLAND puup@kabelfoon.nl

Jannes lille sted sa...

ÅÅ, supert! Gjett om jeg vil være med! :)

Ha en fin søndag
Klemmer Janne Merethe

Kristin Lium sa...

Jess! Jeg er med! :)

Eli S sa...

Åja, det hadde vært helt supert å vinne denne:) Ha en fin dag!
Mvh Eli
el-saksg@online.no

top of the moon sa...

Magisk bok!
Kjempeglad om jeg skulle være så heldig å vinne =)

Anonym sa...

Å, jeg krysser fingrene for litt vinnerlykke denne gangen!

Fortsatt god helg!
Mvh Elisabeth
(beth_gb@hotmail.com)

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Åhh - denne ønsker jeg meg:-)

Fortsatt lykke til til vinneren:-)

Klem:-)

Mirjam sa...

Sukk, yes please! En liten bit Norge for oss som bor i utlandet. Boken ser veldig fristende ut!

Marit Johanne sa...

Oj!! Jeg tror jeg har oversett denne! Selvfølgelig vil jeg gjerne være med på denne trekningen :)

Guri sa...

Jeg prøver lykken :)
KLÆM

Liv sa...

Tusen takk for tilbudet. Klart jeg henger meg på!
krykkja@hotmail.com

Johanne sa...

Åh, denne boken har jeg kjempelyst på!
Elsker Mariusmønsteret, og skulle gjerne lært meg å strikke ting med det selv!
Så jeg melder meg like greit på!
Krysser fingrene
her er mailadressen min: jo-dahl@hotmail.no

Anonym sa...

Super artig :)

Er en jente på 22 år som nettopp har tatt frem strikketøyet igjen. Min mor lærte meg å strikke når jeg var 12 år og dermed strikket jeg mine første votter .

Begynte å strikke for en liten stund siden og er kjempe hekta :) Har alltid ønsket å strikke meg en egen mariusgenser/lue m.m og nå har jeg muligheten :D Denne boken er en stor mulighet for meg til å strikke til nieser, samboer og søstre:)

Hiver meg med på lasset og håper på det beste :D

Maren Ursin Ingebrigtsen <3
marenui@hotmail.com

Ann-Mari sa...

Ja, dette hadde vært noe! Så boken i butikker her en dag, men hadde ikke tid (eller råd) til å rive den med meg. Boken ligger i (under)bevisstheten så og si hele tiden. Har skjønt at den ikke er lett å få tak i, så da prøver jeg her! Kjente gleden i kroppen da jeg så at du hadde en å dele :)

Min Mail er: am.a.lunde@gmail.com

*fingre og tær er krysset*

Pysselfarmor sa...

men så märkligt detta är...jag har lämnat kommentar om att jag vill vara med på utlottningen två gånger nu...du borde ha sett den. Jag har länkat på min blogg nu alldeles i onödan då jag inte är med verkar det som.....

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Jo da, du var med, men hadde lagt din kommentar feil under påminnelsen her http://cathskreativehjorne.blogspot.no/2012/09/vinn-marius-strikkebok_30.html. Men alle som la igjen kommentar under begge innlegg, var med i trekningen.

Pysselfarmor sa...

så bra att jag var med, men det är väldigt förvirrande att ha flera inlägg om samma sak när det är lottning - tur att du gjorde då som du gjorde - tog alla med....

Anonym sa...

Hei:) hvor vil du avsløre vinneren?:) er så spent:):) maren

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
Gå til forsiden så ser du trekningen! :-)