tirsdag 8. januar 2013

Strikke tips: Montering av ermer!

Å strikke er vel og bra, men for de fleste er montering noe man gruer seg til! Frykten er å klippe i et strikkeplagg, og den store skrekken er å klippe feil!
Men, har man først lært seg det, blir det mindre å frykte, og ikke minst lettere, når man har gjort det et par ganger!
Jeg har tidligere vist dere hvordan man syr sammen skuldrene med fine sting - se her
Nå skal jeg vise hvordan man klipper opp til og syr i ermer!
Her ser du merketråden som har fulgt med i sidene mens jeg strikket, og som markere der ermene skal syes i.
Først måler man ut (se i oppskriften) hvor lang ermeåpningen skal være, og markere med en knappenål.
På baksiden nåler man fast vliselin uten lim (4-5 cm bred), som vil gjør sømmene mer stabile.
Sy deretter en tett sik-sak søm på maskin langs markeringstråden.
Velg en tråd som du ser godt på begge sider, gjerne forkjellig farge på over-og undertråd.
Snu,  og klipp opp mellom sømmene fra siden med vliselin. Renklipp forsiktig. Påse at  sik-sak søm ikke er løsnet - sy i så fall noen ekstra knappehullsting langs kanten for hånd.
Etter at skuldrene er sydd sammen og presset, syes ermene i med tette sting fra retten.
Det går (nesten) som en lek, og skal bli seende slik ut!
På baksiden syes belegget fast over sårkanten.
Du finner flere nyttige tips hos Tove Fevang, og i den nye boken hennes Klassisk barnestrikk, som jeg skrev om her!
Nå er jeg alt i gang med mitt neste Marius-prosjekt; Marius jakke og lue i str. 12 år!
For som en liten, utålmodig frøken sa, da strikkepausen ble for lang:
- Strikk da, mormor, strikk!

11 kommentarer:

  1. Takk for flott beskrivelse, det ser ut som du gjør dette lekende lett! Skal huske på beskrivelsen din den dagen jeg har behov for å sy sammen en genser. Blir nok en del plunder for en nybegynner, men det er vel slik at "den som intet våger intet vinner"!;-)
    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  2. hei,
    TOVE her.
    fikk du hørt med Lev Landlig om videreføring av mitt abbonement i forbindelse med at jeg vant et års gratis hos deg???

    er spent!

    fin Marius-genser... holder seg moderne gjennom tiår etter tiår den genseren...

    klem TOVE

    SvarSlett
  3. Jeg har dristig meg ikke enda å strikke ekte norsk genser med "klippe". Men jeg vil det også gjøre... og da jeg må all hjelp ta! Mange takk for smart beskrivelse.
    Ennå jeg strikker norsk mønster med rundpasse. Det er omgå vanskeligheter naturligvis. Jeg lærer norsk og jeg lærer norsk strikke også enda.
    Ha et godt nytt år.

    SvarSlett
  4. Du er makelaus som det heter. Ikke nok med at du tryller frem den ene Mariusgenseren etter den andre - du monterer også! Det er et mareritt for meg sånn er det.
    Tipper jentemarnebarnet ditt blir glad for jakke. De er så klassiske og fine.
    Du må ha en fortsatt god tirsdag.
    Klem Berit

    SvarSlett
  5. Godt Nytt År til deg Cathrine - og så flott du forklarer!!
    Kan skjønne gutta ble fine i disse Marius genserene og luene! - FOR en flott gave!
    Må si jeg synes julebrus med noget attåt var særs artige! - det er så kost å gi noe til unger når man overlevere julegaver! - tipset er lagret, takk for at du deler :)
    Må du ha vidunderlige jamuardager!!

    SvarSlett
  6. For en som selv ikke klarer å strikke en firkantet gryteklut, men som ender opp med en trekant er dette intet mindre enn magisk! Misunner alle som kan strikke som dette inderlig og grønt! :) men moro og interessant selv for en med ti tommeltotter så blir nok å titte innom her rett som det er..

    SvarSlett
  7. Kjempefin forklaring av monteringen av ermene, noe som jeg alltid kvier meg for...

    SvarSlett
  8. Dette er jo fantastisk, tusen takk!! Jeg kan IKKE montere...,så dette skal jeg huske neste gang! Godt nytt år også!
    Klem♥

    SvarSlett
  9. Så fin beskrivelse! Og så lurt med vliseline! Det har jeg ikke tenkt på..

    SvarSlett
  10. Jeg har montert noen gensere opp gjennom årene, det med vliselin var nytt. Skal nok bli prøvt det der, var kjempelurt. Takk for gode tips.

    SvarSlett
  11. Vræl! Syntes det virket veldig skummelt med bare én søm :-O Men det blir jo lett litt stivt med fler. Men jeg er alltid så livredd for at ting skal løsne (selv trådene jeg fester).

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!