lørdag 3. oktober 2015

Broderi tine til bunad sømmen!

Jeg er veldig svak for kurver og tiner av alle slag, og bruker dem gjerne til håndarbeidestingene mine!
Det er mye hyggeligere å ha blonder og bånd i en gammel trebutt eller sponkurv med lokk, enn i en plastboks fra Ikea, synes jeg!
Og denne tretinen er intet unntak! Den har fått oppgaven med å være bunadsbroderi-kurv!
I bunnen har jeg limt på litt bordvatt, deretter et bomullsstoff, og til slutt en pen blonde langs kanten!
Dermed ligger både saksen til Hardangerbroderi og alle snellene med lintråd mykt og godt!
Her ser dere prøvelappen min! Det heter at øvelse gjør mester, og jeg håper jeg får til å sy bunadsskjorte til sønnen min!
Han har Vossabunad, og jeg gjør altså mine første, spede forsøk på å sy kvitsaum! Her min datters bunadsskjorte.
Linstoffet  (12 tråder) til skjortekrage, frontlister og ermelinninger kjøpte jeg hos Harald Seim, mens mønsteret fikk jeg fra Husfliden på Voss.
Og boken "Teljesaum til bunad - sting for sting" av Kirsten Valevatn har vært til god hjelp. Den kan du lese hos Nasjonalbiblioteket her eller kjøpe her.
Det kommer til å bli en langt lerret å bleke!
Men jeg tar høsten og vinteren til hjelp, og håper bunadsskjorten blir ferdig til 17. mai!

4 kommentarer:

  1. Så nydeleg du broderer.
    Flott bunadskjorte.
    Dei er litt av ein jobb å brodere så eg har fått ei flink dame til å brodere
    bunadskjorta til Sunnmørsbunaden som barnebarnet skal få til konfirmasjonen.
    Eg trur ikkje eg ville fått det til sjølv.
    Lukke til med arbeidet.
    Og takk for tips om kurven.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Helt enig med deg - jeg bruker også gamle kurver, etc til mine håndarbeid. Akkurat nå har jeg litt mange kurver rundt omkring - har flere uferdige prosjekt på gang uffda. Men så koselig du hadde gjort det i kurven din! Takk for flott tips.
    Du for en jobb du har påtatt deg. Men etter meg å dømme, ser det riktig så flott ut. Lykke til med broderingen. Jeg er sikker på at du kommer i mål til rett tid. Flott med herrer i bunad.
    God helg fra Hjørdis :-)

    SvarSlett
  3. Modig og flott at du kaster deg ut i dette nøyaktighets- og tålmodighetsarbeidet! Men dette greier du nok! Og fine ting å oppbevare håndarbeidet i, hjelper jo på :)

    SvarSlett
  4. Hyggelig kaster har du laget for sy...
    Herlig at du arbeider med hardanger broderi. Og så fantastisk med bunad.
    Holder fingrene krysset for at det lykket. Klem fra Viola

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!