søndag 17. desember 2023

Få oppskriften til mine strikkede og tovede sitterunderlag!

Disse strikkede og tovede sitteunderlagene ble julegave til min sønn i fjor, og her ligger de på en gammel kjelke i Aurdalsåsen i Valdres, klare til bruk!
Og her ligger de klare til innpakning på mitt kjøkkenbord før jul!
De ble tykke og lubne, og vil bli deilig å ha med på tur, året rundt!
Fargene glir litt over i hverandre etter toving. 
Her er sitteunderlagene før toving.
Og her er de etter toving. 

Oppskrift:
Garn:  Iglo fra Trysil garn i 100 % ull - 1 nøste i hver farge
Pinner: Rundpinne 60 cm nr. 7
Størrelse før toving: 34x48 cm.
Størrelse etter toving: 28x36 cm
 
Legg opp 60 masker, og strikk rett frem og tilbake til 1 nøste er oppbrukt = 14-15 riller. Skift farge, og strikk 14-15 nye riller. Gjenta til du har 3 striper. 
Toving: Man kan tove sitteunderlagene lite eller mye. Jeg tovet disse mye, og de ble derfor mer kompakte, men desto varmere og mer vannavvisende! 
Jeg bruker alltid Milo til toving, og følger godt med under veis. Tips: Bruk en lommelykt for å titte inn i vaskemaskinen! Les alt om toving her.
Etter tovingen strekkes sitteunderlagene i fasong, og de bør ha god varme for å bli gjennomtørre. Jeg la disse på et tørkestativ foran peisen (under tilsyn), og snudde de med jevne mellomrom.
Og her er de klare til bruk!
 
Du finner oppskrift til mine heklede sitteunderlag her!