onsdag 26. oktober 2016

Vis meg din dør, og jeg skal si deg hvem du er!

Det forskes mye i bruk av farger, og hvordan de påvirker oss. Farger er vitaminer for hjernen, sies det! 
Og mens blått virker avkoblende, er rødt oppkvikkende og gjør deg mer kreativ! Les mer om fargenes psykologi her!
Og valg av farge på ytterdøren din, kan visst også fortelle noe om deg! Rød dør betyr av du gjerne vil synes i mengden, og skille deg ut!
Grønn inngangsdør utstråler trygghet, og et harmonisk hjem!
Mens en gul dør symboliserer solskinn, og et gjestfritt og varmt hjem!
En blå inngangsdør virker beroligende, og gjenspeiler at en avslappet familie bor her!
Bak en sort inngangsdør finner man gjerne en stilsikker familie! Les mer her!
Når det er sagt, har jo valg av farge på ytterdøren og andre detaljer på huset, mye med tradisjon å gjøre, og hva som er vanlig der du bor.
Så når vi er ute og reiser, fotograferer jeg ofte vakre inngangsdører! Og utvalget du ser her, er bl.a. fra Mariestad, Hjo og Sundborn i Sverige!
Denne døren, innrammet av vakre røde roser, har jeg fotograferte i Hals på Jylland,
mens dette huset er fra Mariestad!
Og dette gamle rødmalte huset med lyseblå dør, fant jeg i Sundborn i Dalarna.
Og her og øverst er vår egen lysblå dør! Les mer i Her bor Madam Lyseblå.
Hvilken farge har du på din ytterdør?

2 kommentarer:

  1. Takk for spennende opplysninger. Da skal vi være en avslappet familie. Vet ikke om det stemmer helt, i alle fall ikke for min del. Men mange fine ytterdører på bildene!

    God torsdagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Koselig runde du tar oss med på. Artig å lese.
    klem

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!