lørdag 29. oktober 2016

Nytt vaskerom 13 - Klesvaskens historie, og gamle vaske redskaper som pynt!

Det nye vaskerommet vårt er nå så og si ferdig og klart for visning, bare de siste detaljene er kommet på plass!
Men før jeg viser det frem, vil jeg gjerne minne om våre formødre, som virkelig hadde et slit med klesvasken, som foregikk med enkle midler!
Og de gamle vaskeredskapene som vi i dag liker å pynte opp med, var den harde virkelighet frem til midten av 1900-tallet!
Så det var et stort fremskritt da klesvasken ble flyttet innendørs til bryggerhus og vaskekjellere.
Og fra 1950-60 tallet, hvor det kom moderne vaskemaskiner i fellesvaskeriene, eller under kjøkkenbenken til de heldigste husmødrene!
Du kan lese om klesvaskens historie her og her
Jeg har tatt vare på et gammelt vaskebrett og andre ting, som nå henger til pynt, og det skal minne meg om den gangen klesvasken var virkelig hardt arbeide!
Her får du noen ideer til gjenbruk av gamle vaskebrett: 
Som dette, hvor vaskebrettet har fått to gamle kakeformer til oppbevaring!
Og disse, som har blitt til en veggklokke og til å henge opp nøkler!
Man kan også lage et skap av et gammelt vaskebrett,
bruke det som oppslagstavle,
eller et skilt, hvis man har flere!

Jeg har et lite dukke-vaskebrett, som jeg også vil pynte opp med! Se Så gjør vi så...! 
I tillegg har jeg en gammel emaljebøtte, øse, kleskurv, min farmors gamle vaskekjele, klesbanker og andre ting, som jeg håper å få plass til!
Så jeg kan røpe at det nye vaskerommet blir moderne, men har en landlig stil!

I neste innlegg blir det...
visning av nytt vaskerom!

5 kommentarer:

  1. Takk for tilbakeblikk på historia.
    Ei tid var og ei anna vart....

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Interessant å se! Dette er du god på! Jeg husker godt den første vaskemaskina som mor hadde, en Hoover som det måtte fylles varmt vann på. Først ble det hvitvask, deretter kulørt og så riktig møkkete arbeidsklær til slutt, litt etterfylling av varmt vann etc. Et stort framskritt uansett. Husker også de andre husmødrene som brukte en hel dag i vaskekjelleren og gjerne skylte klærne i bekken. Godt vi lever nå.

    God lørdagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Hyggelig ide og rigtig hyggelig blog
    god lørdag aften
    Annette

    SvarSlett
  4. Takk for historie og for mimre. Ja jeg kjenner fra barndomdager... masse arbeid med vaskedag.
    Det var med stor vaske kum, det ble oppvarmet av tre. Og selbfølgelig vaskebrett. Og mange balje/kar av tre. Og var været fint med sol,
    hvitt sengetøy ble bleket i engen før vask.
    Den beste - vask ble gjørt - da var
    badet i stor tre kar med masse spill og sprøyter og høyt synge.
    Klem kjære Cathrine. Takk for mimre :-))

    SvarSlett
  5. hei... lurte på hvordan du har laget oppslagstavla? prøver det samme , men min er ikke magnetisk....hadde du samme problem?

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!