søndag 29. januar 2017

Sy selv: Bunadsveske med innerlomme og monogram!

Etter at jeg viste frem bunadsveskene jeg har sydd de siste årene (se her, her og her) har jeg fått spørsmål om jeg har mønster, og om jeg kan vise hvordan man syr en bunadsveske!
Flere bunader har ikke bunadsveske som tilbehør, der i blant Hardanger- og Vossebunaden. 
Derfor har baksiden av bringeduken ofte blitt brukt til oppbevaring.
Men behovet for veske til bunaden, har gjort at det nå lages bunadsveske til Hordalandsbunadene. Denne har jeg laget til min datters Vossebunad - se her.
Jeg har brukt veskelåsen du finner her, som er 13,5 cm bred. Den fås også i sølv.
Mønsteret laget jeg ut fra min egen bunadsveske til Gudbrandsdals festbunad. Her skal jeg lage bunadsveske til min mors Rondastakk.
Grunnmønsteret kan tilpasses ut i fra veskelåsen du skal bruke. Da legger du veskelåsen over toppen på mønsteret, og tegner av rundt.
Last ned mønsteret her! Printes ut i A4 for 1/1 størrelse. Husk at det kun er ment til privat bruk.
Slik gjør du:
* Klipp ut 2 deler i ytterstoffet og 2 deler til 
  for. Kast over sømmene.
* Finn midten, og brodér ønsket mønster.
* Sy lomme etter ønsket størrelse, gjerne med
  monogram, og sy fast til foret.
* Sy sammen de 2 veskedelene 
  og de 2 fordelene rett mot rett.
  Sy frem til merket i sidene.
* Press sømmene. 
* Vreng foret, og putt det inn i vesken.
* Brett inn i toppen og sy sammen for hånd. 
  Pass på å justere i forhold til veskelåsen.
* Pass på at det er en liten åpning i sidene, 
  slik at veskelåsen kan åpnes og lukkes 
  uten at det blir for stramt.
* Sett fast med nåler i syhullene på veskelåsen, 
  og sy låsen fast med sterk sytråd. 
Her er delene gjort klarte til å putte foret inn i vesken. Jeg har brukt baskerlin til for, men man kan gjerne bruke et ensfarget eller mønstret stoff.
Toppen er brettet inn og klar til å sy sammen for hånd. Husk å måle med veskelåsen, slik at det passer.
Pass på at det blir en liten åpning her så vesken lett kan åpnes. Se merket på mønsteret.
Bruk knappenåler for å feste festelåsen, og sy fast. Her har jeg brukt DMC perlegarn.
Med sterk sytråd syr jeg 2-3 ganger gjennom hvert hull, og passer på at de ligger pent i buen.
Fra innsiden ser det slik ut.
En innvendig lomme er praktisk å ha!
Vesken kan enten festes til sølvbeltet med en veskestøl,
eller man kan sy en solid hempe - se her - som festes til livet.
Lykke til! Og bare spør hvis du lurer på noe!

14 kommentarer:

  1. Det hører veske med til min bunad, men selv om jeg er opptatt av bunad så har jeg faktisk ikke tenkt på at så mange ikke har en slik veske. Den er jo veldig praktisk, og uansett mye penere enn en vanlig håndveske.

    SvarSlett
  2. Ser enkelt ut i henhold til bildene dine, men tror dette vil bli plundrete for meg. Du er kjempeflink :)

    SvarSlett
  3. Takk for god beskrivelse! Jeg skal igang med å lage bunadveske så dette var midt i blinken for meg. Takk for tipsa!

    SvarSlett
  4. Hei! Kjempeflott bunadsvesker du lage! No prøver eg meg , med å følge di veiledning. Men eg lura på eit par ting: laga du fòret litt mindre enn ytterstoffet? Eg føler det blir litt klumpete... Og har du nokon tips til korleis brette inn stoffa rundt der låsen skal vera? Kan det vera hjelp i å klippe hakk for å få finare bue?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, og moro at du prøver deg med fremgangsmåten min! Jeg laget foret like stort som ytterstoffet, og synes ikke det ble klumpete når sømmene ble presset. Jeg laget ikke hakk i stoffet i buen, der låsen sys fast, og synes jeg fikk brettet inn godt nok likevel. Men kanskje vil det bli bedre? Uansett lykke til med bunadsvesken din! :-)

      Slett
  5. Så flink du er.Jeg vil gjerne sy bunadsveske til festdrakten min.Har du mønster til sjal også?

    SvarSlett
  6. Tusen takk for oppskrift og mønster!

    Jeg prøvde å bestille veske en gang av en syerske, men hun sa at det ikke hørte til bunaden min, så da kunne jeg ikke det. Jeg kunne heller ikke bruke vanlig veske, for det hører heller ikke til! Jaja, få gjøre det selv da! tenkte jeg.

    Jeg hadde tenkt å prøve meg frem til det ble bra, helt til jeg fant denne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at veiledningen og mønsteret mitt var til hjelp! 😊

      Slett
  7. Syr du på oppdrag? Jeg skulle gjerne hatt en bunadsveske til min Vossabunad, og de du syr ser kjempefine ut! :)

    SvarSlett
  8. Hei Guro! Takl for det! Nei, jeg syr ikke på oppdrag, men Annes Design gjør det! 😊

    SvarSlett
  9. https://www.facebook.com/pages/Annes-Design/231028766973216

    SvarSlett
  10. Hei Mathilde! Jeg sydde en bunad til barnarbarna mine, som du kan lese om her: https://cathskreativehjorne.blogspot.com/2012/05/ny-bunadsveske-til-17-mai.html Der brukte jeg en liknende veskelås som du viser til her. Her sydde jeg på en stropp som ble festet til livet. Stroppen ble skjult av kanten. På vesken satte jeg fast en stor trykknapp, samt en trykknapp bak på vesken. I innlegget over kan du se bilde av stroppen. Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jaa, skjønner - kjempelurt! Tusen takk for tipset :):)

      Slett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!