torsdag 25. mai 2017

Cathrines Mat: Min Charlotte Russe kake!

Her får du min egen versjon av den klassiske Charlotte Russe kaken, som jeg skrev om i Festens vinner 1!
Til en stor Charlotte Russe kake, trenger du en bolle som rommer 3 liter. Fordi jeg skulle fryse kaken, brukte jeg denne i melamin.
Fordi bollen har flat bunn, får kaken en fin topp! Stettfatet er fra finske Iittala, og er 31,5 cm Ø.
Til denne store Charlotte Russ kaken, trenger man 2 stk. rullekaker, og bruker i alt 4 timer.

Rullekake oppskrift:
8 egg
250 gr. sukker
250 gr. hvetmel
1 ts bakepulver
Godt bringebærsyltetøy 

Fremgangsmåte:
Kle 2 bakeplater med bakebapir. Smør papirene. Pisk egg og sukker til en stiv eggedosis. Sikt hvetemel og bakepulver, og vend det forsiktig inn i eggedosisen med en slikkepott. Brer røren utover på bakeplatene, og stek de midt i ovnen ved 200 grader i 8-10 minutter. Legg et koppehåndkle på benken, og dryss over litt sukker. Vend kaken opp ned på håndkleet, og la avkjøle med bakeplaten over seg i 10. min. Fjern bakepapiret, bre utover syltetøy, og rull sammen med skjøten ned. Avkjøl. Skjær rullekakene i 1-2 cm tykke skiver.

Kle bollen med plast, og legg skivene langs bunnen og kanten. Resten av rullekaken spares til bunn.
Bringbærfromasj oppskrift:
400 gr. bringebær 
120 gr. sukker
1 ts vaniljesukker
6 pl. gelatin
5 dl kremfløte
Fremgangsmåte:
Legg gelatinen i litt kaldt vann i en bolle i 10. min. Kok opp bringebær og sukker, og la det putre noen minutter. Ta av platen. Vri vannet ut av gelatinen, og tilsett bærene. Rør til det er oppløst. Sett til avkjøling i vannbad.

Stivpisk kremen, og tilsett den avkjølte bringebærsausen.
Til slutt legges et lag med rullekake som bunn.
Settes kaldt i 4 timer før den hvelves på et fat. Charlotte Russe kan gjerne lages 1-2 dager før servering, og den kan fryses.
Jeg tok Charlott Russe kaken ut av fryseren dagen før servering, tinte den i kjøleskapet, og pyntet den etter tining. Den må stå kjølig og dekkes til frem til servering.
Her står kaken klar til konfirmasjonen!
Og konfirmanten var fornøyd med kakebordet sitt!
Charlotte Russe kaken var et friskt innslag, og forsvant som dugg for solen!

3 kommentarer:

  1. Takk for oppskrift og fremgangsmåte. Flott forklart med nydelige kasseroller og boller. Dette skal bli den neste kaken jeg baker!

    SvarSlett
  2. Den skal eg prøve !!
    Takk for oppskrift på den nydelege kaka.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!