mandag 12. juni 2017

Broderi av perlebelte til bunad!

Som jeg lovet i innlegget Perlebelte til konfirmantens Vossebunad, vil jeg vise hvordan man broderer og monterer et perlebelte til bunad!
Da jeg kjøpte mønster, perler og stoff på Voss, fulgte det ikke med noen form for sømbeskrivelse, og det har jeg savnet!
Derfor har jeg laget et minikurs i 2 deler: Hvordan du broderer og monterer et perlebelte på 1-2-3!
Det er tradisjonelt slik at man har spesielle mønstre knyttet til bestemte steder. Men man har også en stor variasjon, og ikke minst tradisjon for, at man kan velge beltemønster etter ønske.
Det finnes mange mønstre som bl.a. selges på Husfliden. Men det mønsteret jeg valgte, er et gratis-mønster fra Vevstua Bull Steen.
Det var opprinnelig slik, med 23 rader.
Men fordi det skulle brukes til Vossebunad, byttet jeg ut mye blått med mye grønt, og tilpasset  åttebladsrosen bedre til mønsteret bringeduken.
Slik ble mønsteret etter tilpasningen, og det kan du laste ned her!
Jeg broderte også 1 rad korssting med sort DMC garn langs alle de 4 kantene, noe som låser perlene, og gjør ytterkanten sterkere.
Beltet ble 5 cm bredt, og passet perfekt til beltespennene!

Hvordan du broderer perlebelte:
* Bunadsperler i str. 11/0 sys på stramei med 5,2 ruter pr. cm. 
* Man syr med sterk spesialtråd og perlenåler
* Du trenger 10 cm bredt stoff i ønsket lengde.
* Beltet bør sys med 10 cm ekstra lengde, som brettes inn ved montering.
* Kast over kantene med sik-sak før du begynner å sy med perler.
* Perlene sys på med 1/2 korssting, med perlene liggende samme vei. Se her.
* Start på midten, så mønsteret blir likt på begge sider.
* Belter bør sys fra kortsiden, frem og tilbake, ellers kan strameien vri seg.
* Ved trådskifte festes tråden på baksiden av broderiet.
* Fest tråden under veis, f.eks. ved å lage en knute/feste meg jevne mellomrom. Noen velger å sy med dobbelt tråd.
Som mønsterholder har jeg brukt en kokebokholder, magnetplate og lupelinjal.
Monteringen av bunadsbeltet kommer jeg tilbake i neste innlegg!

3 kommentarer:

  1. Veldig fint belte! Men hjelpe meg, for en jobb! Blir svett bare ved tanken. Du er nok godt over gjennomsnittet både når det gjelder tålmodighet og fingerferdighet! Så fint at du legger arbeid i å hjelpe andre i gang! Imponerende det også!

    Riktig god sommer fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Hei kjære Cathrine, bare fint... så fantastisk belt. Gratulere.
    Tusen takk for beskrivelse av utførelser. Veldig interessant. Det er flott at du lærer så mange vakre teknikker og bruke. Jeg får glede selv når jeg ser arbeidet ditt. Klem til deg.

    SvarSlett
  3. "bare fint" jeg mener det heter på norsk "deilig"

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!