torsdag 23. november 2017

På kjøkken veggen: Mel- og krydderhyller i plast fra 1960!

https://mulpix.com/post/1526701484723513725.html
I På kjøkkenveggen, har jeg tidligere skrevet om mel- og krydderhyller fra 1800-1900, 1920 og 1930.
Og i dag har turen kommet til retrohyllene fra 1960-tallet, hvor skuffene er laget av det nye materialet plast!
I tråd med tidens trender, ble skuffer i glass byttet ut med skuffer i plast, som var et mye lettere materiale.
Mel- og krydderhyllene fra Easylux var de mest vanlige. Selve hyllen var av tre, og ble produsert av Arne Gaarud AS.
Mens i Sverige var det Skaraplast og Perstorp som produserte de nye hyllene.
Etter mange års bruk har plastskuffene lett for å gulne, men de skal blir fine igjen når de vaskes med vann tilsatt salmiakk.
Hvis ikke kan man gjøre som Maratonjenta, og male skuffefrontene i fine farger!
Er du heldig, finner du en slik hylle i god stand på Finn eller i en bruktbutikk!
Panco-hyllen er et annet plastprodukt, og et must på et retrokjøkken! Fargene på hyllen var inspirert av markens grøde, ser det ut til!
Panco-hyllen har et lekkert design!
Her fra kjøkkenet i Folkemuseets OBOS-gård i Wesselsgate 15 anno 1965!
Lykkelig var den som hadde to slike Panco-hyller!
Her en gul variant.
Panco-hyllen passet veldig godt til denne samlingen med Cathrineholm-emalje! 
Hvitt var tidløst, og passet godt i dette kjøkkenet!
- Etter festen, burde kanskje dette bildet ha hett?
Hvilken mel- og krydderhylle synes du er finest? 

Div. bilder: Pinterest

3 kommentarer:

  1. Vann med salmiakk var et nytt tips, det skal jeg jammen teste ut på mine gamle plasskuffer. :)

    SvarSlett
  2. Fint innlegg med mange spennande retrosaker.
    Takk for tipset om å gå langsmed Akerselva til Markveien. Eg trur eg skal finne fram dit.
    God søndag frå Anne-Mari

    SvarSlett
  3. Artig innlegg, de er fine i alle varianter disse krydder og mel skuffene. Har selv kjøkken fra 1960 tallet, morsomt å se alle bildene her.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!