torsdag 19. april 2018

Seng i skap og skuffer!

Jeg kan godt huske da jeg var på besøk hos mine besteforeldre, og sov i en skapseng!
Og om natten lå jeg som en prinsesse i sengen som skjulte seg i skapet!
Og det er ikke så veldig lenge siden trangboddheten tvang folk til å finne kreative løsninger, som å la minstemann sove i en kommodeskuff.
Og fra gammelt av var det jo veldig vanlig å ha senger og skap i ett! Trangt, må det ha vært! 
Så skapsengen var ingen ny oppfinnelse. Men i 1912 fikk Lawrence Murphy patent på denne sengen - Murphy's Bed - som kunne foldes ut.
Det ble vel en liten revolusjon, og de ble ofte bygget inn i nye hus!
En særdeles morsom utgave av Charlie Chaplins kamp med Murphy's oppfinnelse finner du her!
Dagens utgave av skapsengen ser slik ut!
Og det skal ikke være så vanskelig å bygge en selv. Søk på You Tube.

3 kommentarer:

  1. Så artig å lese! Kjente ikke til historien om skapsenger fra før, men har hørt om babyer som sov i kommodeskuffer.

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Så morsomt innlegg! :)
    Mye oppfinnsomt her! "Nød lærer naken kvinne å spinne", heter det, og det var nok nødvendig å være oppfinnsom for å lage sengeplass til alle.
    Da hele familien på 9 ( 2 voksne og 7 unger) var på ferie hs besteforeldrene mine, måtte vi ligge to i hver seng. Vi lå anføttes, og lillesøsteren min klaget over at jeg sparket henne, men sov gjorde vi :)

    SvarSlett
  3. Morsomt med alt du finner :D Det minner meg om at jeg faktisk sov i en skuff som nokså nyfødt...har jeg blitt fortalt!
    Ha en god helg! Klem Sylke

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!